باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

بهترین ورزش های تعادلی برای کودکان

بهترین ورزش های تعادلی برای کودکان

در این مقاله مطالعه می‌کنید

تعادل به دلایل مختلفی در دوران کودکی یک مهارت مهم است. این ۲۰ فعالیّت تعادلی برای کودکان پیش دبستانی در خانه یا مدرسه عالی هستند. کودکان هنگامی که در ورزش ها و بازی های متفاوت شرکت می کنند، به تعادل متّکی هستند. آن ها همچنین برای انجام طیف گسترده ای از فعالیّت های روزانه مستقل، مثل لباس پوشیدن، غذا خوردن و رفتن به توالت به تعادل احتیاج دارند.

مهارت تعادل وقتی به کار می آید که ما موقعیّت های بدنمان را هنگامی که نشسته ایم، ثابت ایستاده ایم (ایستا) و یا در حال حرکت هستیم (پویا)، کنترل و نگه می داریم. بسیاری از جنبه های رشدی مثل آگاهی بدن، توجّه، قدرت بدنی (فیزیکی)، مهارت‌ های حرکتی درشت و پردازش حسّی در تعادل نقش دارند.

تعادل کودکان

مثال‌ های مهارت‌ های تعادل شامل کنترل سر، راه رفتن به سمت جلو بر روی یک خط صاف، تنظیم حرکات و حرکت بر خلاف نیروی جاذبه هستند.

شرکت در فعالیّت ‌های تقویّت تعادل برای همه کودکان، به‌ ویژه برای افرادی که در رسیدن به نقاط عطف فیزیکی مشکل دارند، زود خسته می ‌شوند و یا از فعالیّت بدنی خودداری می ‌کنند ویژگی های مثبتی را ارائه می‌دهد. در ادامه مطلب، بهترین ورزش های تعادلی برای کودکان را توضیح خواهیم داد.

تعادل و هماهنگی چیست؟

تعادل و هماهنگی مهارت های حرکتی حیاتی می باشندو این دو به بچه ها کمک می کنند تا در حین انجام کارهای فیزیکی ، حرکات بدن کنترل شده را توسعه دهند. تعادل به توانایی نگه داشتن بدن در یک موقعیت کنترل شده در حین انجام یک عمل اشاره دارد. دو نوع تعادل وجود دارد پویا و ایستا :

تعادل پویا زمانی است که فرد بتواند در حین حرکت بدن تعادل خود را حفظ کند. تعادل ایستا زمانی است که فرد با کنترل یک موقعیت ثابت را نگه می دارد.  دو نوع تعادل برای زندگی روزمره راحت و ایمن ضروری است زیرا به کودکان اجازه می دهد در محیط های مختلف فعالیت کنند و در بسیاری از فعالیت ها شرکت کنند و در عین حال کنترل بدن خود را نیز حفظ نمایند. بازی های تعادلی در کودکان پیش دبستانی می تواند به تمرین و یادگیری تعادل کودکان کمک کننده باشد.

اهمیت تعادل و هماهنگی در کودکان

تعادل و هماهنگی دو مهارت ضروری برای رشد کودک می باشد. در ادامه دلایل اصلی مهم بودن این مهارت ها برای کودکان را بیان می کنیم:

۱. آسان کردن کارهای روزمره : آموزش های تعادلی به بچه ها این امکان را می دهد که استقامت بدنی خود را افزایش دهند و خستگی را به حداقل برسانند. با تمرین و تلاش بچه ها یاد میگیرند که چگونه کارهایی مانند راه رفتن و لباس پوشیدن را انجام دهند.

۲. جلوگیری از صدمات و حوادث : از آنجایی که بچه ها بر تعادل و هماهنگی تسلط پیدا می کنند ، ثابت می شوند و بدن خود را کنترل می کنند به همین دلیل احتمال تصادفات و صدمات ناشی از عدم تعادل را کاهش می دهند. یک کودک با تعادل مناسب می تواند کارهایی مانند شرکت در ورزش را بدون از دست دادن تعادل خود انجام دهد.

۳. ایجاد اعتماد به نفس : هنگامی که کودک توانایی خود را در انجام وظایفی که نیاز به تعادل و هماهنگی دارند تشخیص می دهد این می تواند عزت نفس و اعتماد به نفس او را نسبت به بدنش افزایش دهدو تعادل و هماهنگی توسعه یافته به بچه ها اجازه می دهد تا در فعالیت ها شرکت کنند و ریسک های دقیق محاسبه شده را برای بهبود سایر مهارت ها و استعدادهای فیزیکی بپذیرند.

چگونه می توانم تعادل فرزندم را بهبود بخشم؟

فعالیت هایی برای بهبود تعادل و هماهنگی در کودکان پیش دبستانی وجود دارد که شامل :

۱. راه رفتن روی سطوح ناپایدار

۲. راه رفتن با چرخ

۳. راه رفتن خرچنگ

۴. ایستادن روی یک پا

۵. اریال یوگا

۶. راه رفتن روی طناب

۷. دوچرخه سواری

بهترین ورزش های تعادلی برای کودکان

۱. راه رفتن هیولایی (”Monster Walking“)

اشیاء نرم مثل کیسه های رنگ شده حبوبات و بالش ها را روی زمین بگذارید. کودکان وانمود می‌کنند که هیولاهایی دوستانه هستند و روی سطح نا هموار قدم می‌زنند، برای اینکه کودکان قائم بمانند، تنه بدن باید بیشتر کار کند.

۲. راه رفتن روی طناب

نوارچسب و یا الیاف نخی دیگر را به شکل خطّی، با چسب بر روی زمین بچسبانید. می توان از تیرهای تعادل (تیرچه های ژیمناستیک) هم استفاده کرد. کودکان را برای راه رفتن روی خّط یا تیر، به شیوه های مختلف به چالش بکشید: به جلو، پاشنه یک پا در جلوی انگشت پای دیگر، با دست های باز و بازو های کشیده شده، دست به کمر و حتی راه رفتن به کنار یا به عقب.

می توانید بعداً خّط را به شکل زیگزاگ یا حتّی به شکل هشت انگلیسی (”Figure 8“) هم در بیاورید.

۳. قدم زدن در مسیر مانع

در داخل یا خارج از خانه، مسیری با موانع درست کنید تا کودکان هنگام راه رفتن از آن ‌ها بگذرند. با اشیاء کوچک شروع کنید، سپس با افزایش اعتماد به نفس کودکان، پی چیز های بزرگتر بروید.

کمک به تعادل کودکان

۴. راه رفتن خرچنگی (”Crab Walking“)

از کودکان بخواهید که با پا های باز در جلو، و دست ها در پشت روی زمین بنشینند. برای «راه رفتن» باسنشان را بلند می کنند، با عوض و بدل کردن پا ها و دست ها به جلو حرکت می کنند و هماهنگی دو طرفه و استحکام را بهبود می بخشند.

۵. تمرین نشستن بر روی توپ ورزشی/توپ طبّی

به کودکان نشان دهید که چگونه می توان تمرینات تعادلی را هنگام نشستن بر روی توپ ورزشی کودکان انجام داد و اینکه اگر لازم بود از باسن و پا هایشان کمک بگیرند. آن ها می توانند تمرین کنند که هنگامی که بر روی توپ طبّی نشسته اند تلویزیون تماشا کنند، یک اسنک بخورند، یا حتی روی یک میز رنگ آمیزی و نقّاشی کنند.

بعداً آنها را به چالش بکشید تا یک پای خود را از روی زمین بلند کنند یا در حالی که هنوز روی توپ طبّی نشسته‌ اند، با یک توپ کوچک و نرم بازی پرتاب توپ (پرتاب و گرفتن) را انجام دهند.

۶. پرش خرگوش تک پا (”One-Legged Bunny Hopping“)

از کودکان بخواهید یک یا چند بار پشت سر هم، با یک پا به جلو بپرند. سپس آنها را به چالش بکشید تا به پشت، پشت و جلو و یا حتی به کنار بپرند.

۷. بازی لی لی

با استفاده از نوارچسب یا گچ، یک جدول لی لی با ده چهار گوش (مربّع) شماره دار بکشید. کودکان یکی در میان با یک، سپس با دو پا در طول چهار گوش ها می پرند.

ممکن است یک شیء پیش از زمان پرتاب شود، که نشان می دهد آنها باید از آن روی آن چهار گوش بگذرند. برای یک چالش بیشتر از کودکان بخواهید تا آن را با پریدن به پشت امتحان کنند.

۸. بلند کردن پای فلامینگویی (”Flamingo Leg Lifting“)

کودکان پشت صندلی ای که برای تکیه آن را نگه می دارند، یک وری می ایستند. از آنها بخواهید یک پا را با زاویه ۹۰  درجه بلند کنند و آن را برای میزان مشخّصی از شمارش، مثلاً ۵ تا ۱۰ شماره بالا نگه دارند. بعداً آنها را به چالش بکشید تا صندلی را رها کنند و همچنین برای میزان مشخّصی از شمارش بایستند.

ایجاد تعادل در کودکان

۹. دوچرخه سواری

یادگیری راندن سه چرخه و دوچرخه های کوچک (با یا بدون چرخ های آموزشی) از فعالیّت های سنّتی تعادل هستند. درست زمانیکه کودکان دوچرخه را هدایت می کنند، پدال می زنند، دور می زنند و توقف می کنند، تنه، دست ها و پا ها همه با هم کار می کنند.

۱۰. بازی برقص، یخ بزن (”Freeze Walking or Dancing“)

یکی از بازی های متعادل کننده ای که کودکان عاشقش هستند، یخ زدن با قطع شدن موسیقی (ثابت شدن با قطع موسیقی) است! ببینید آیا آنها می توانند هر موقعیتشان را مثل مجسّمه برای میزان مشخّصی از شمارش نگه دارند و با هر نوبت بازی تعداد آن ها را افزایش دهند یا خیر.

۱۱. بولینگ

کودکان تعادل و هم اهنگی را در هنگام راه رفتن، تکیه دادن و غلتاندن توپ برای به زمین کوبیدن پین های بولینگ، تمرین می کنند. این را می توان در سالن بولینگ و یا در خانه با توپی محکم و پین های ساخته شده از بطری های پلاستیکی بازیافت شده، بازی کرد.

۱۲. بازی پیچ در پیچ (”Twister“)

کودکان  با اسپینر (چرخنده) بازی پیچ در پیچ، راهنمایی می شوند که دست ها و پا هایشان را روی کدام رنگ ها بگذارند. آنها در هنگام خوش گذرانی هماهنگی چشم و دست را تمرین می کنند، استحکامشان را بهبود می بخشند و تعادلشان را می سنجند.

۱۳. تعادل بر روی یک جَستانه (ترامپولین)

کودکان را به چالش بکشید تا با یک پا بر روی ترامپولین بایستند. ببینید آن ها تا چند شماره می توانند موقعیّت خود را ثابت نگه دارند. از آنها بخواهید دوباره و این بار با چشمان بسته امتحان کنند! در اینجا یک ترامپولین کوچک و مناسب برای این تمرین وجود دارد.

مهمترین فواید ترامپولین برای کودکان

۱۴. مانند حیوانات حرکت کردن

از کودکان بخواهید که مثل اسب ها بتازند یا مانند کانگورو ها بپرند، سپس اجازه دهید تا حیوانات دیگر را نام ببرند و نشان دهند که چطور حرکت می کنند.

۱۵. فرغونی راه رفتن

کودکان بر روی شکم هایشان و در حالی که بزرگسالان پا هایشان را نگه می دارند، با دست هایشان راه می روند. کودکان بزرگتر یا قوی تر هم می توانند نقش بزرگسالان را ایفا کنند.

۱۶. طناب زدن

کودکان به طور مجّزا می توانند از یک طناب کوتاه برای چرخیدن و پریدن استفاده کنند.

به صورت گروهی می توان از یک طناب پرش بلند تر استفاده کرد. با کودکی در هر سوی طناب و بقیّه که به نوبت از روی طنابی می پرند که یا می چرخد و یا بالا و بالاتر می رود (“High Water/Low Water”).

۱۷. پرواز مثل ابرقهرمانان

کودکان روی شکم بر روی یک توپ ورزشی بزرگ و باد شده دراز می کشند. آن‌ ها تلاش می‌کنند دست ‌ها و پا های خود را بلند کنند و در هنگام «پرواز» تعادل برقرار کنند.

۱۸. کفش پوشیدن

کودکان را به چالش بکشید تا کفش هایشان را هنگامی که ایستاده اند یکی یکی، بپوشند. پس از تسلط بر آن، از آن ها بخواهید تا در همان وضعیت تلاش کنند که بند کفش هایشان را ببندند!

۱۹. گرفتن کاغذ در حال سقوط

هنگامی که یار ها در مقابل یکدیگر قرار می گیرند، یکی می ایستد و یکی می نشیند. کودک ایستاده یک ورق کاغذ می اندازد، که کودک نشسته باید آن را هنگامی که در هوا شناور است با نوک انگشتانش بگیرد.

۲۰. چنگ زدن با انگشتان پا

کودکان با پا های برهنه از انگشتان پایشان، برای برداشتن اشیای کوچک مانند تیله یا اسباب بازی های پلاستیکی استفاده می کنند. پس از برداشتن هر کدام، باید آن ها را بدون استفاده از دست در سطلی بگذارند.

ببینید چه کسی می تواند بیشترین اشیاء را در زمان مشخّص شده، بردارد. همانطور که مشاهده می کنید، فعالیّت های تعادلی می توانند برای کودکان سرگرم کننده باشد و احتیاجی نیست که آن ها را مثل کار و یا تمرین ورزشی تجربه کرد.

۲۱. تعادل توپ 

تعادل چالش برانگیز را می توان با قرار دادن یک پا روی چهارپایه و یک پا روی زمین انجام داد. هرچه بالاتر باشد چالش تعادل بیشتر است. برای اینکه این فعالیت کمی چالشی تر شود می توانید به جای چهارپایه از یک توپ استفاده کنید و آن را زیر پا قرار دهید حال توپ را در تمام جهات حرکت دهید تا با چالش توپ به تعادل اضافه کنید.

 

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی