باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

بهترین راهکارها در رابطه با ورزش کودکان

در این مقاله مطالعه می‌کنید

فعالیت بدنی یکی از مهم ‌ترین شاخص ‌ها برای حفظ سلامت، رفاه و افزایش سرعت یادگیری کودکان است. کارشناسان معتقد هستند که یک فرد در هر سنی، باید حداقل دو ساعت در روز را به ورزش اختصاص دهد، زیرا بدن قوی ذهن را قوی می‌کند. شکل اصلی تعامل کودکان با جهان از طریق لمس فیزیکی اشیاء و بازی کردن است. اصولی مانند کار گروهی، دوستی و سرگرمی، به طور طبیعی از این فعالیت‌ ها ناشی می ‌شوند و ارتباطات عصبی را تشکیل می‌دهند که به شدت به رشد عاطفی و فکری کودک کمک می‌کنند.

اصولا عادت‌ ها در اوایل زندگی ایجاد می‌شوند و به ‌همین‌ دلیل باید از الان به ‌دنبال بهترین راهکارها در رابطه با ورزش کودکان خود باشید. بیایید در این مطلب بررسی کنیم که چگونه می‌توان کودک را به ورزش کردن ترغیب کرد.

فعالیت بدنی کودکان

چرا بسیاری از کودکان علاقه خود را به ورزش کردن از دست می‌دهند؟

کودکان و جوانان باید هر روز حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​تا شدید داشته باشند. امروزه با وجود تلویزیون، بازی ‌های کامپیوتری و امکان جستجو در فضای اینترنت، بسیاری از کودکان از ورزش کردن سر باز می ‌زنند و تمایل دارند ساعت‌ های زیادی را در دنیای مجازی سرگرم باشند. حتی بعضی از کودکان به بهانه انجام تکالیف درسی، از اختصاص زمان برای انجام فعالیت بدنی اجتناب می‌کنند.

از آنجایی‌که فرزندان شما از مضرات این مسئله آگاه نیستند، این شما هستید که باید با ارائه بهترین راهکارها در رابطه با ورزش کودکان، به آن ‌ها کمک کنید. از مزایای این مسئله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش خطر چاقی و کوتاه ماندن قد
  • افزایش آمادگی قلبی عروقی بدن
  • افزایش سطح انرژی بدن
  • رشد سالم استخوان‌ها، ماهیچه‌ ها، رباط‌ ها و تاندون ‌ها
  • بهبود هماهنگی و تعادل بدن
  • پیشگیری از عوارض تنش مزمن عضلانی (مانند سر درد یا کمر درد)
  • بهبود خواب
  • بهبود سلامت روان مانند افزایش اعتماد به ‌نفس
  • بهبود مهارت ‌های اجتماعی
  • بهبود مهارت ‌های شخصی از جمله همکاری و رهبری

معرفی بهترین راهکارها در رابطه با ورزش کودکان

اگر به‌دنبال تشویق فرزند خود برای انجام تمرینات بدنی منظم هستید، پیشنهاد می‌کنیم از راهکارهای زیر استفاده کنید.

1. اطمینان حاصل کنید که کودک شما سالم است

برای اینکه کودک شما در طول بازی و ورزش در سطح مطلوب خود عمل کند، باید غذای مناسب بخورد، استراحت کافی داشته باشد و از لحاظ بدنی از خود مراقبت کند (مسائلی که وابسته به حمایت شما به‌ عنوان والدین هستند). اگر لازم است در مورد وضعیت سلامت بدنی فرزند خود با پزشک کودکان و در زمینه بهترین راهکارها در رابطه با ورزش کودکان با یک مربی ورزشی مشورت کنید. به‌ جای انواع فست ‌فود و غذا های شیرین و چرب، حتما در برنامه غذایی کودک از گوشت، لبنیات، میوه و سبزیجات استفاده کنید.

2. ورزش کردن را به یک سرگرمی تبدیل کنید

تجربه نشان داده است که بچه ‌ها از انجام مستمر یک فعالیت خیلی زود خسته می‌شوند. پس هنگامی‌که به کودک خود بسکتبال، بیسبال یا هر ورزش دیگری را آموزش می‌دهید، سعی کنید فشار روحی و جسمی زیادی به او وارد نکنید. در مورد همه‌چیز حس شوخ‌ طبعی داشته باشید و کودک را مجبور نکنید انجام کاری که به نظرش سرگرم‌کننده است را متوقف کند.

بچه‌ها عاشق بازی کردن با یکدیگر هستند. پس از فرزندتان بخواهید که دوستان خود را برای ورزش کردن با هم دعوت کند. همزمان نیز شروع به خرید وسایل و تجهیزات ورزشی مورد نیاز کنید. مشاهده فیلم ‌های ورزشی نیز می‌تواند راهی سرگرم‌کننده برای جلب توجه کودک شما باشد.

3. یک محیط مثبت ایجاد کنید

گاهی اوقات، ورزش کودکان با خشونت یا دعوا همراه می‌شود. اگر چیزی در خارج از زمین اشتباه به نظر می‌رسد، آن را با مربی مطرح و از درگیری با والدین دیگر خودداری کنید. هر گونه تنش روانی می‌تواند برای همیشه کودک شما را از ورزش کردن متنفر کند. این مورد از بهترین راهکارها در رابطه با ورزش کودکان را دست کم نگیرید!

4. یک نگرش رقابتی سالم ایجاد کنید

اگرچه همه کودکان از برنده شدن لذت می‌برند و دوست ندارند حتی در دنیای خیالی خود شکست بخورند، اما شما باید به فرزند خود آموزش بدهید که ارزش فعالیت بدنی و ورزش منظم بسیار بیشتر از این مسائل است. برای کودک خود به اهمیت حفظ نگرش سالم در مورد برد و باخت، احترام به اخلاق ورزشی و درک این موضوع که در نهایت در حال رقابت با خود است، اشاره کنید و اجازه ندهید که نگاه رقابتی باعث انصراف او از ورزش کردن شود.

5. به‌ دنبال بهبود عزت نفس کودک باشید

افزایش عزت نفس برای کودک بسیار حیاتی است تا از ورزش انتخابی خود بیشترین بهره را ببرد. مطمئنا کودکی که از عملکرد جسمانی خود راضی نیست، گرایش یه بازی‌های کامپیوتری پیدا می‌کند، تا حداقل از ذهن خود بیشترین بهره را ببرد. از جمله بهترین راهکارها در رابطه با ورزش کودکان، بهبود سلامت روان کودک است. شما می‌ توانید با حفظ روحیه کودک در حین انجام تمرینات و در بین هم‌ تیمی ‌هایش، کمک بزرگی به او کنید.

سعی کنید با گفتن جملاتی مانند «به نظر می‌ رسه که امروز تفریح بی ‌نظیری خواهی داشت» یا «مهم این که تو همه تلاشت را می‌ کنی و لذت می ‌بری» مدام کودک خود را امیدوار کنید.  همیشه سعی کنید که نقش یک حامی را داشته باشید، نه یک مربی! اگر با وجود رعایت بهترین راهکارها در رابطه با ورزش کودکان، باز هم به نتیجه مطلوب نرسیدید، حتما در این زمینه با یک مربی حرفه‌ای ورزش کودکان و نوجوانان مشورت کنید.

ورزش‌های مورد علاقه کودکان در سنین مختلف

توجه ویژه به ورزش مورد علاقه کودک، یکی از بهترین راهکارها در رابطه با ورزش کودکان و ادامه این مسیر است. اصولا نوزادان و کودکان نوپا، مهارت‌ های حرکتی خود را از طریق بازی کردن شکل می‌دهند و در نهایت با افزایش سن، به سمت ورزش ‌های گروهی هدایت می‌شوند. در این زمان حضور موثر شما برای تشویق به فعال ماندن از سنین پایین، باعث افزایش تمرکز ذهنی و قوی نگهداشتن بدن کودک می‌شود.

در سنین 3 تا 6 سالگی، بهتر است بچه‌ ها آزادانه بازی کنند و از تخیلات خود در زمین بازی استفاده کنند. برخی از بهترین ورزش‌ ها برای کودکان در این رنج سنی شامل شنا، رقص، کاراته، دویدن و ژیمناستیک است. در سن 6 تا 9 سالگی، کودکان با ورود به مدرسه به تجربیات و مهارت ‌های جدید علاقه ‌مند می ‌شوند. به ‌همین‌ دلیل، ورزش ‌هایی مانند ژیمناستیک و فوتبال گزینه ‌های مناسبی هستند.

زمانی‌که کودک به سنین پیش از نوجوانی یعنی 10 تا 12 سالگی می ‌رسد، گرایش به تعامل اجتماعی و ورزش ‌های گروهی در وجود او بیشتر می ‌شود. بنابراین ورزش ‌هایی مانند فوتبال، هاکی، بیسبال، بسکتبال، دوچرخه ‌سواری در کوهستان، صخره ‌نوردی، اسکی، اسنوبورد و غواصی احتمالا مورد توجه آن ‌ها قرار بگیرد.

سخن آخر

بنابراین اهمیت دادن به بهترین راهکارها در رابطه با ورزش کودکان، نه تنها یک ضرورت، بلکه وظیفه شما والدین است. زیرا کودک به ‌واسطه فعالیت بدنی منظم می‌تواند جسم و در نهایت روان سالمی داشته باشد. مطمئنا زیاده‌ روی در بازی‌ های کامپیوتری و گشت ‌و‌گذار در فضای مجازی چنین حاصلی نخواهد داشت!

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی