باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

آکادمی استعدادیابی کودکان

چگونگى استعدادیابی کودکان و پرورش آنها (راهنمای والدین)

در این مقاله مطالعه می‌کنید
امروزه بحث استعدادیابی کودکان یکی از دغدغه های بزرگ والدین است. کشف استعداد و پرورش صحیح آن و در عین حال جلوگیری از آسیب های فردی مثل توقعات بیجا از کودک و ایجاد موازنه مناسب بین کلاس های آموزشی و اوقات تفریح کودک امری بسیار مهم است.

همه کودکان استعدادهاى خاصى دارند که لازم است به آن ها توجه و رسیدگى شود تا بتوانند در زندگى عادى و تحصیلى فرد موفقى باشند.

در گذشته، دانش آموزان فقیر، دانش آموزانى که مهارت های زبانی خوبى نداشتند، و یا حتى دانش آموزانى که از فرهنگ های دیگرى بودند، در برنامه هاى استعداد یابى از سوى مدارس نادیده گرفته مى شدند.

مدارس تعریف ناقصى از استعداد داشتند که در آن افرادى که در بروز توانایى هاى خود مشکل داشتند و یا روش خاصى براى بروز خود داشتند را نادیده مى گرفتند.

در حال حاضر مدارس پیرو روش های به روز تر و گسترده تری هستند تا طى آن بتوانند هر نوع دانش آموزى که استعداد خاصى دارد را شناسایى کنند. امروزه متد های استعدادیابی کودکان با توجه به شاخه های مختلف خلاقیت و هوش طراحی شده اند تا بتوانند انواع استعداد های ذهنی، جسمی و خلاقیتی کودکان را کشف کنند.


وظایف خانواده در استعدادیابی کودکان

نقش والدین در کمک کردن به کودکان براى پرورش استعداد آنها در منزل بسیار حائز اهمیت است. استعداد کودکان هرچه زودتر شناخته شود، آنها بیشتر شکوفا خواهند شد.

والدین همیچنین مى توانند مدرسه را در جریان استعداد خاص کودک خود قرار دهند تا مدرسه هم براى او برنامه ای متناسب با استعداد وی ترتیب دهد تا طى آن والدین مطمئن شوند که فرزندشان در مسیرى درست در حال رشد است.

والدین نباید حتما تحصیل کرده باشند – و یا خیلى پولدار باشند، و یا حتى وقت آزاد زیادى داشته باشند تا به کودک خود در راستاى پروش استعداد او رسیدگى کنند.

لیستى از مواردى که والدین مى توانند براى کودکان خود انجام دهند در زیر ذکر شده است:

اهداف تحصیلى والدین

اهداف تحصیلى در سطحى بالا براى کودک خود در نظر بگیرید. به آنها بگویید که موفقیت امکان پذیر خواهد بود، اگر آنها به قدر کافى در مدرسه همانطور که والدین و معلمین از آنها توقع دارند، درس بخوانند. به آنها کمک کنید تا به هویت شخصى و فرهنگى خود افتخار کنند.

ارتباط کلامی والدین با کودک

با کودکان خود حرف بزنید و با آنها بازى کنید. در مورد مسائلى که رخ مى دهد با هم صحبت کنید، مثلا این که در همسایگى شما چه اتفاقاتى در حال رخ دادن است یا در طول روز به چه کارهایى مشغول بوده اید با هم صحبت کنید. در طول روز اگر مشغول انجام دادن کارهاى خود هستید، توضیح دهید که که چرا و چطور آنها را انجام مى دهید. کودک خود را تشویق کنید که سوال بپرسد و به او کمک کنید که جواب سوال ها را پیدا کند. با همدیگر یک قصه جدید بسازید. براى آنها کتاب بخوانید. با آنها بازى کنید. با همدیگر پازل بسازید.

آموزش زبان رسمی و صحیح به کودک

از کودک خود بخواهید به مدلى که مردم در تلوزیون و رادیو صحبت مى کنند، دقت کنند. به آنها بگویید که چرا و چطور یاد گیرى صحیح صحبت کردن در مدرسه و زندگى اهمیت دارد.

توجه به فعالیت های مورد علاقه کودک

به کارهایى که فرزند شما به انجام دادن انها علاقه مند است، توجه کنید. این ها مى توانند نوعى سرگرمى، نقاشى کشیدن، و یا بازى با اعداد باشد. به آنها کمک کنید این مهارت ها را پرورش دهند و یا به دنبال کلاس هایى باشید که بتوانند براى پرورش این استعدادها به آنها کمک کنند. سعى کنید سریع دست به کار شوید و در سنین پایین استعداد خاص کودک خود را کشف کنید. حتى در پیش دبستانى و مهد کودک هم برنامه هاى خوبى براى کودکان تدارک مى بینند که مى توانید از آنها استفاده کنید.

گردش با کودک در شهر

کودک خود را به مکان هایى ببرید که مى تواند از آنجا چیزهایى یاد بگیرد. زمانبندى قصه گویى در کتابخانه ها و کتابفروشى ها را جستجو کنید. همچنین اطلاعات مربوط به اتفاقاتى که مى تواند براى کودکان سرگرم کننده باشد، مانند تأتر یا موزه، را جستجو کنید.

شرکت والدین در مراکز استعدادیابی کودکان

در کلاس هاى مخصوص والدین شرکت کنید تا راهنمایى هاى لازم براى کشف و پرورش استعداد کودکان به شما داده شود. در این کلاس ها طریقه برخورد با کودکان خاص و همین طور شناسایی استعداد کودک تان از طریق نشانه های زود هنگام را فرا می گیرید.

همراهی والدین در استعدادیابی کودکان

استفاده از افراد متخصص در استعدادیابی کودکان

مى توانید براى پرورش بهتر استعداد فرزند خود از مربى خصوصى در منزل استفاده کنید. مربیان خصوصی که تخصصشان استعدادیابی کودکان است و به طور دقیق برای کشف و پرورش استعداد کودکان آموزش دیده اند می توانند کمک شگرفی به شما والدین باشند.

شرکت در برنامه های  استعدادیابی

در برنامه هاى کشف استعدادها شرکت کنید، در این صورت هنگامى که کودک شما وارد مدرسه مى شود شما مى توانید او را به چالش بکشید. همچنین مى توانید در مورد برنامه هاى فوق برنامه براى بعد از مدرسه پرس و جو کنید.

ایجاد محیط آرام برای پیشرفت کودک

مکان آرامى براى مطالعه کودک خود فراهم کنید و در انجام تکالیف مدرسه به آنها کمک کنید، و یا مکانى را براى آنها پیدا کنید که بتوانند بدون مزاحمت مطالعه کنند.


وظایف مدارس

والدین شریک تحصیلى کودکان خود هستند و در مدرسه کودکان خود ( بدون در نظر گرفتن وضعیت مالى و یا اجتماعى هر فرد)  نیز جایگاهى دارند.

والدین باید بدانند که کودکان در مدارس دولتى هم مى توانند به خوبى آموزش ببینند ولى باید مسئولین مدرسه را از استعداد کودک خود آگاه کنند تا بتوانند براى رشد آن کمک کنند.

در زیر به لیستى از کارهایى که خانواده در مدرسه باید انجام دهد تا استعدادیابی کودکان دلبندشان به درستی صورت پذیرد، اشاره شده است:

برنامه استعدادیابی کودکان

از مدرسه بخواهید برنامه اى براى استعدادیابى کودکان و سنجش هوش آنها ترتیب دهد. برخى از مدارس فرمى به والدین مى دهند تا والدین از طریق آن استعدادهاى فرزندان خود را به مدرسه اطلاع رسانى کنند.در مورد برگزارى یک برنامه استعداد یابى جامع، آزادانه و بدون رودربایستی با مدرسه صحبت کنید. همه کودکان با هر نوع توانایى باید بتوانند در این برنامه شرکت کنند.

علاوه بر استعداد های ذهنی، پرورش استعداد های فیزیکی کودکان نیز بسیار مهم است. استعداد هایی مثل ژیمناستیک کودکان و شنا را میتوان از سنین کم شناسایی کرد و پرورش داد.

پرورش-استعداد-کودکان

کلاس های فوق برنامه پرورشی

در مورد کلاس های فوق برنامه براى دانش آموزان با استعداد پرس و جو کنید و به مدرسه اطلاع دهید که چرا کودک شما هم باید در این برنامه ها شرکت کند. با مسئولین مدرسه برای برگزاری این کلاس ها صحبت و همکاری کنید تا بتوانید در محیطی امن و آشنا اهداف رشد فرزندتان را پیش ببرید.

بالانس بین تحصیل و پرورش استعداد

در مورد برنامه پرورش استعداد کودک خود و برنامه تحصیلى او دقت کنید، تا مطمئن شوید که با هم هماهنگ و در یک راستا هستند. بعضى از مدارس براى در جریان گذاشتن خانواده ها از وضعیت پیشرفت کودکان، از خبرنامه استفاده مى کنند. مى توانید از مدرسه بخواهید تا چنین خبرنامه اى را تدارک ببیند، و یا داوطلب شوید که این کار را خودتان انجام دهید.

مطمئن شوید که کودک شما براى موفقیت در برنامه خود از حمایت هاى لازم برخودار است. اگر کودک شما از برنامه هاى پرورش استعداد عقب مانده است، از مدرسه تقاضاى کلاس فوق و یا معلم خصوصى کنید.

آگاه سازی والدین

از مدرسه بخواهید یک سیستم پشتیبانى براى والدین در نظر بگیرند. این سیستم ها مى توانند مانند برگذارى یک کارگاه باشد تا اطلاعات کافى براى همراهى با کودک را در اختیار شما قرار دهد. همچنین این کارگاه ها مى توانند روش هاى مناسب و ابزارهاى مناسب براى کمک به کودک در منزل را به شما آموزش دهند.


اهداف برنامه های پرورش استعداد

کودکان با بسیاری از سبک های مختلف یادگیری، زمینه های آموزشی و مهارت های علمی و اجتماعی در برنامه های دانش آموزان با استعداد ویژه شرکت می کنند.

برنامه های درسی و استراتژی های آموزشی زیر در برنامه های پرورش استعداد کودکان چند فرهنگی بسیار موثر است.

والدین می توانند با مدارس همکارى کنند تا مطمئن شوند که فرزندان آنها به درستى آموزش مى بینند:

  • جهت گیری به سوى موفقیت به علاوه داشتن انتظارات بالا
  • یادگیرى تک به تک و تدریس در گروه های کوچک از دانش آموزان
  • راهنمایی شدن به وسیله مربیان بزرگسال و یا دیگر دانش آموزان با استعداد با تجربه تر
  • توجه ویژه به پرورش مهارت های ارتباطی، به ویژه برای دانش آموزان دو زبانه و کسانی که زبان محیط را به عنوان زبان دوم صحبت می کنند.
  • تمرکز و آموزش چند فرهنگی بر اساس تجربه کودکان
  • استفاده از منابع جامعه محلی (مثل فرهنگ سرا ها، مراکز پرورشی و …)

استعدادیابی کودکان

آکادمی استعدادیابی اسپین

شما می توانید برای آگاهی از توانمندی های ورزشی و سنجش استعداد های جسمانی فرزند دلبندتان در برنامه های استعدادیابی کودکان باشگاه اسپین در سراسر تهران  شرکت کنید و پرورش استعداد های کودک خود را به ما بسپارید.

در این آکادمی، کودکان شما از 3 سال می توانند عضو شده و در رشته های مختلف مانند ژیمناستیک، ژیمناستیک ریتمیک، ایروبیک، اسکیت، تاتر موزیکال، مادلینگ و … فعالیت نموده تا پس از مدتی بتوانند رشته مورد علاقه و تخصصی خود را کشف و دنبال نمایند.

باشگاه ورزشی کودکان اسپین | ژیمناستیک تخصصی | ژیمناستیک ریتمیک | ایروبیک | تغذیه کودکان

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی