باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

ورزش در سلامت زنان باردار و جنین

تاثیر ورزش در سلامت زنان باردار و جنین

در این مقاله مطالعه می‌کنید

تحقیقات نشان داده است که ورزش در زمان بارداری مزایای فراوانی دارد. این کار می تواند باعث از بین رفتن استرس بارداری شده و شما را برای مراحل زایمان آماده می کند. ورزش های سبک از آنجایی که کمترین خطر آسیب دیدگی را متوجه مادر و جنین می کنند، بهترین گزینه ی ورزش در زمان بارداری هستند. پیشنهاد می شود ورزشی را انتخاب کنید که انجام آن برای شما راحت باشد. اما قبل از انجام هرگونه ورزشی باید با پزشک خود مشورت کنید، تا او ورزش های ایمن و مناسب شرایط خاص شما را برایتان تجویز کند. یکی از ایمن ترین ورزش های زمان بارداری پیاده روی می باشد. در ادامه درباره ی مزایای ورزش در سلامت زنان باردار و جنین صحبت خواهیم کرد.

ورزش در بارداری

مزایای فوق العاده ورزش در سلامت زنان باردار و جنین

در این زمان خاص از زندگی که شما به طور روزانه در حال افزایش سایز و سنگین تر شدن هستید، فعالیت های ورزشی نیز به همان نسبت دشوارتر می شوند؛ اما ورزش در زمان بارداری دارای مزایای زود هنگام برای شما و فرزندتان است. بنابراین، در اولین فرصت درباره ی این موضوع با متخصص زنان خود مشورت کرده و شروع به ورزش کنید.

خلاص شدن از کمر درد

بیشتر زنان باردار دچار کمر درد می شوند. یوگا، ورزش های آبی، شنا کردن و سایر ورزش های بارداری می توانند به طور چشمگیری در این شرایط به شما کمک کند. ورزش های خانگی زمان بارداری، شما را از کمر درد طاقت فرسای بارداری نجات می دهد.

خلاص شدن از کمر درد

پایین آمدن خطر ابتلا به دیابت بارداری

بر اساس مطالعات انجام شده، خطر ابتلا به دیابت بارداری با انجام ورزش های بارداری تا حدود 27 درصد کاهش می یابد. در صورتی که سطح قند خون شما در زمان بارداری بالا رفته باشد، شما در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 -در سالیان پس از زایمان- قرار خواهید داشت. بالا بودن سطح قند خون در زمان بارداری (به علت رژیم غذایی، فعالیت کم و دلایل ژنتیکی) می تواند سبب اضافه وزن نوزاد در زمان تولد شود. سطح بالای آمادگی و سلامت جسمانی در زمان بارداری به پایین آوردن قند خون کمک کرده و سطح قند خون شما را در بازه ی مناسب نگه می دارد.

اضافه وزن کمتر

افزایش وزن در زمان بارداری امری طبیعی است. اما برخی از زنان دچار افزایش وزن شدیدی می شوند که به راحتی بازگشت پذیر نیست. اگر می خواهید بدانید که برای این منظور از ماه چندم باید شروع به ورزش کنید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید که شما همچنان دچار افزایش وزن بارداری خواهید شد، اما این مقدار کمتر و در محدوده ی افزایش وزن سالم می باشد.

اضافه وزن کمتر

افزایش روحیه و شادابی

یکی از مهم ترین فواید ورزش در زمان بارداری، ایجاد شادابی و روحیه مثبت در مادر به علت افزایش سطح آدرنالین می باشد. در طی دوران بارداری بدن شما متوجه تغییرات هورمونی فراوانی شده که باعث متزلزل شدن شرایط روحی شما خواهد شد. انجام ورزش های بی خطر در زمان بارداری در کنار مزایای جسمانی، برای سلامت روحی و روانی شما نیز بسیار مفید است. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که یک مادر شاد، یک فرزند شاد به دنیا می آورد!

عدم نیاز به سزارین

بر اساس تحقیقات انجام شده، احتمال زایمان طبیعی در زنانی که در دوران بارداری به طور روزانه ورزش می کنند بیشتر است. زنان بارداری که از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار هستند، 75 درصد کمتر به فورسپس زایمانی و 55 درصد کمتر به اپیزیوتومی (برش واژن در زمان زایمان) نیاز پیدا می کنند. همچنین، مطالعات نشان داده است که احتمال انجام عمل سزارین در این مادران چهار برابر کمتر خواهد شد.

عدم نیاز به سزارین

زایمان راحت تر

ورزش های سبک در خانه مثل تمرینات ورزشی با دمبل کمک می کند تا شما زایمان راحت تری را تجربه کنید. با انجام تمرینات ورزشی و قوی شدن عضلات شکم و قلبتان، شما می توانید فشار آوردن در زمان زایمان را بهتر تحمل کنید. بر اساس مطالعات، زنان بارداری که به طور منظم ورزش ایروبیک آبی (حرکات ایروبیک در آب) انجام می دهند، بسیار کمتر (حدود 58 درصد) از سایرین در زمان پیش از زایمان تقاضای داروهای مسکن برای تحمل درد را دارند.

بازیابی انرژی

با توجه به تمام شرایط موجود در دوران بارداری، شما طبیعتاً احساس خستگی و کمبود انرژی می کنید. با تنها 10 دقیقه پیاده روی احساس بازگشت انرژی به بدن خود را تجربه خواهید کرد.

پیاده روی زنان باردار

کاهش یبوست

ورزش در زمان بارداری، در کنار داشتن یک رژیم غذایی با فیبر بالا، به کارایی بهتر سیستم گوارش شما کمک کرده و می تواند باعث پیشگیری یا کاهش یبوست های احتمالی در این دوران شود. در واقع، این مورد یکی از نکات اساسی برای زنان باردار می باشد.

کمک به حفظ تناسب اندام در میانسالی

یکی از تأثیرات شگفت انگیز ورزش در زمان بارداری، مزایای بلند مدت آن است که مربوط به مدت ها بعد از دوره ی بارداری می شود. یکی از تحقیقاتی که درباره ی زنان باردار و با تحت نظر داشتن 20 سال بعدی زندگی آنها انجام شد، نشان می دهد که زنانی که در دوران بارداری خود ورزش کرده اند، بعد از این دو دهه دارای تناسب اندام بهتری بوده اند.

کمک به حفظ تناسب اندام در میانسالی

احساس جذابیت بیشتر

بیشتر زنان درگیر این موضوع هستند که در چندمین ماه بارداری ورزش را شروع کنند. اما فارغ از اینکه شما از چه ماهی ورزش را شروع کرده باشید، با شروع ورزش احساس بهتری نسبت به خود پیدا کرده و اعتماد به نفستان بالا می رود. ورزش چهره ی شما را شاداب کرده و شما از این قضیه که حتی بارداری هم جلوی تناسب اندام و زندگی سالم شما را نگرفته احساس رضایت خواهید داشت.

کاهش زمان درد پیش از زایمان

زمان پیش از زایمان بسیار دردناک بوده و مطمئناً هر چقدر کوتاه تر باشد برای شما بهتر است! یکی از تحقیقات نشان داده است که زنانی که به طور منظم به ورزش خود ادامه داده اند، کاهش چشمگیری در زمان درد پیش از زایمان خود –در مقایسه با سایر زنان باردار- تجربه کرده اند. این کاهش زمانی در برخی از موارد حتی 2 ساعت گزارش شده است.

کاهش زمان درد پیش از زایمان

شما یک متخصص ریلکس کردن خواهید شد!

ورزش در زمان بارداری مزایای متعددی برای وضعیت سلامتی روحی و روانی شما دارد. یوگا و مدیتیشن قبل از زایمان، تکنیک هایی هستند که در زمان تنش های عصبی به آرامش شما کمک می کنند. این موارد همچنین در زمان درد پیش از زایمان نیز به کمک شما خواهند آمد.

از احساس بی وزنی لذت ببرید!

در زمان بارداری شما وزن تک تک اعضای بدن خود را احساس می کنید! ورزش هایی مثل شنا در زمان بارداری می تواند از درد مچ پا، ورم قوزک و احساس سنگینی بارداری کم کند.

شنا در بارداری

نجات از حالت تهوع صبحگاهی

شاید شما به علت حالت تهوع و بدحالی، حوصله ی ورزش صبحگاهی را نداشته باشید. اما باید بدانید که ورزش های صبحگاهی ساده ای مثل پیاده روی می توانند حواستان را از این حالت تهوع همیشگی بارداری پرت کرده و احساس مریضی را از شما دور کند.

سلامت قلب نوزاد

با ورزش منظم نوزاد شما به احتمال زیاد قلبی سالم تر خواهد داشت. در برخی موارد تأثیر ورزش های هوازی سطح بالای مادران باردار حتی می تواند تا سنین خردسالی کودک نیز قابل مشاهده باشد.

سلامت قلب نوزاد

خواب بهتر

بی خوابی می تواند برای زنان باردار به یک مشکل تبدیل شود. با ورزش منظم خوابی سریع تر و راحت تر داشته باشید.

پیدا کردن دوستان جدید

علاوه بر مزیت های مستقیم ورزش که تا اینجا به آنها اشاره کردیم، یکی دیگر از مزیت های بزرگ اجتماعی آن که باعث ارتقاء سلامت روحی-روانی شما خواهد شد، آشنایی با دوستان جدید در محیط باشگاه است.

پایین آوردن خطر زایمان زودرس

ورزش باعث پایین آمدن خطر زایمان زودرس، بر اثر بالا بودن سطح پروتئین و فشار خون می شود. در نهایت باید بگوییم که ورزش در زمان بارداری مزایای متعدد دیگری نیز برای شما به ارمغان می آورد. برای مثال، ورزش کردن احتمال ابتلای مادر به افسردگی های پیش و پس از زایمان را کاهش می دهد. همچنین، موارد دیگری مثل غذایی که شما در زمان بارداری مصرف می کنید نیز در کنار ورزش منظم می تواند نقشی اساسی در سلامت شما و جنین ایفا کند. برای تجربه ی تمام مزایای ذکر شده کافی است پس از مشورت با پزشک خود ورزش را شروع کنید.


باشگاه ورزشی کودکان اسپین

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی