باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

رقص ایروبیک

رقص ایروبیک، مزایا و معایب آن

در این مقاله مطالعه می‌کنید

«رقص ایروبیک» به هر گونه فعالیت بدنی ای گفته می شود که با نفس کشیدن سخت تر و بالا رفتن رفتن ضربان قلب شما، باعث تعریق بیشتر بدنتان می شود. ایروبیک دنس فواید زیادی دارد، از فواید پرشمار این رقص می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✳️ رقص ایروبیک قلب و ریه شما را تقویت می کند.

✳️ با انجام تمرین های رقص ایروبیک، سیستم قلبی _ عروقی شما عادت می کند تا اکسیژن را سریع تر و بهتر به سراسر بدنتان برساند.

✳️ ایروبیک دنس همه ی عضلات شما را درگیر می کند و باعث تقویت آنها می شود.

✳️ ایروبیک دنس خسته کننده نیست، به صورت ریتمیک است، و شما می توانید روزانه، حداقل 10 دقیقه آن را انجام دهید.

ایروبیک دنس چیست؟

ایروبیک دنس همانطور که از نامش پیداست، تمرینی است که مراحل ریتمیک ایروبیک را با حرکات رقص، ترکیب می کند. توصیف معنی ایروبیک دنس یا رقص هوازی بسیار ساده تر از توصیف معنای زندگی است. در حالی که زندگی برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد، ایروبیک دنس نوع خاصی از تمرین است که در محیط تمرین گروهی انجام می شود. هر یک از شرکت کنندگان به دلایل شخصی مانند بهبود سلامتی، کاهش وزن، تقویت عضلات و بهبود کیفیت زندگی معنادار خود رقص ایروبیک را انجام میدهند.

رقص ایروبیک، مزایا و معایب آن

رقص ایروبیک

در حین رقص ایروبیک، عضلات پاها، باسن و بازوهای شما به طور مداوم در حال حرکت هستند. بنابراین، ضربان قلب و تنفس شما افزایش یافته، و بدن شما از چندین جهت سود می برد. از جمله  کالری می سوزانید، خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهید و همچنین، روحیه و آمادگی بدنی خود را تقویت می کنید. طبق توصیه ی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تمرین های ورزشایروبیک با شدت متوسط، به مدت 150 دقیقه در هفته، می تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش دهد.

ایروبیک دنس، به صورت حرکت هایی تکراری با حالت رقص است که با موزیک هماهنگ می شود. بر اساس گفته ی آکادمی پزشکی _ ورزشی آمریکا، یک برنامه ی رقص ایروبیک معمولی شامل 5 تا 10 دقیقه گرم کردن و حرکات کششی (شروع رقص)، 20 تا 30 دقیقه حرکات رقص سریع و بالا رفتن ضربان قلب (اوج رقص) و حدود 5 تا 10 دقیقه سرد کردن با حرکات کششی (پایان رقص) می شود.

مزایا و معایب رقص ایروبیک

زمانی که از افراد دور و برتان می خواهید در مورد تناسب اندام و داشتن هیکل مناسب توصیه ای به شما بکنند، احتمالاً این چیزی است که خواهید شنید: یک تکانی به خودتان دهید! اما سؤال دشوار دیگر این است که دقیقاً کدام ورزش برای سلامتی و تناسب اندام شما بهتر است؟ با وجود تنوع بسیاری که ورزش های مختلف دارند، انتخاب مناسب ترین آنها کاری دشوار خواهد بود! ورزش ایروبیک، از ورزش هایی است که اخیراً مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

ورزش ایروبیک، با داشتن حرکات موزون سریع و متنوع، تمام عضلات بدن را درگیر کرده و برای کل بدن مفید است. علاوه بر این، اگر از ورزش های یکنواختی مثل دویدن و نرمش ها خسته شده اید، ایروبیک دنس بهترین گزینه برای شماست. در اینجا ما به به برخی از مزایا و معایب رقص ایروبیک اشاره کرده ایم که به شما کمک می کند تا بهترین تصمیم را بگیرید.

مزایای ورزش ایروبیک

1- افزایش استقامت و آمادگی بدنی شما با ورزش ایروبیک

رقص ایروبیک، یک سبک رقص با حرکات سریع است. همین موضوع باعث می شود که شما در حین انجام این رقص، بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی احساس خستگی کنید. اما به تدریج، قدرت بدنی و استقامت شما افزایش پیدا می کند. با گذشت زمان، مدت زمانی که احساس خستگی کنید، طولانی تر خواهد شد. بنابراین، بدن شما سرشار از انرژی شده و به همین دلیل، تمام فرایند های بیولوژیکی بدن تقویت می شود.

2- رقص ایروبیک باعث کاهش وزن می شود

اگر شما می خواهید وزن کم کنید و می خواهید یک فعالیت سرگرم کننده و جالب به برنامه ی کاهش وزن خود اضافه کنید، ورزش ایروبیک می تواند یک گزینه ی عالی باشد. در این رقص، کل بدن به حرکت درمی آید و شما می توانید خیلی سریع، چربی و کالری زیادی بسوزانید.

3- ورزش ایروبیک و افزایش قدرت تنفس شما 

در حین ورزش ایروبیک، ریه های شما باید بیشتر از حد معمول کار کنند. رقص ایروبیک، رقصی با سرعت و ریتم بالا است. بنابراین، بدن شما برای اجرای ایروبیک دنس به اکسیژن بیشتری نیاز دارد. برای اینکه نیاز بدن به این اکسیژن تأمین شود، ریه های شما باید بیشتر کار کنند. همین امر باعث افزایش ظرفیت ریه های شما و تقویت آنها می شود. همچنین، دیافراگم شما قوی تر خواهد شد.

ورزش ایروبیک بانوان

4- افزایش سلامتی عروق با رقص ایروبیک

ورزش ایروبیک به پاکسازی و سلامت عروق کمک می کند. همچنین، انجام منظم این رقص در مدت زمان طولانی باعث کنترل سطح کلسترول خون شما خواهد شد.

5- ایروبیک دنس و کاهش استرس و اضطراب 

یکی دیگر از مزایای مهم ایروبیک دنس، کاهش استرس است. این رقص، روحیه ی شما را بالا می برد و اضطراب شما را کاهش می دهد. همچنین، شما با ثبت نام در کلاس های رقص ایروبیک می توانید با افراد جدیدی ملاقات کرده و دوستان جدیدی پیدا کنید.

6- رقص ایروبیک عضلات شما را تقویت می کند

این سبک رقص، می تواند عضلات بدن شما تقویت کند.

معایب رقص ایروبیک

1. دردهای عضلانی

اگر تازه کار هستید و به تازگی رقص ایروبیک را شروع کرده اید، پس سعی کنید در جلسات ابتدایی زیاده روی نکنید. ایروبیک دقیق و منظم می تواند منجر به درد عضلات قفسه سینه، شانه ها و ساق پا شود.

2. درهای مفصلی

اگر شما مشکلات مربوط به استخوان دارید (مثل آرتروز، پوکی استخوان، تراکم کم استخوان و …)، بهتر است قبل از شروع رقص هوازی، در مورد این تصمیم خود با پزشک مشورت کنید.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی