باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

برنامه غذایی برای وزن گرفتن کودکان

برنامه غذایی کودک یک ساله و دو ساله کم وزن

در این مقاله مطالعه می‌کنید
درست است که کودکان دو الی 5 ساله ممکن است کمی کوچک باشند، اما آن ها رو به رشد هستند و به انرژی (کالری ها) و مواد مقوی لازم که از رژیم غذایی متنوع و متعادل می آید نیاز دارند. اگر نگران تغذیه کودکان کم وزن خود هستید و یا به شکل نرمال رشد نمی کند، حتما به پزشک مخصوص کودک خود مراجعه کنید. کم وزن بودن در این سنین می تواند بنا به دلایل مختلف اتفاق بیوفتد.

وزن ایده آل کودکان

به عنوان یک پدر یا مادر، تشخیص این موضوع که کودک شما کم وزن است یا خیر می تواند سخت باشد. اگر همین حالا وزن و قد کودک خود را به خوبی می دانید، و می خواهید بفهمید که آیا در وزن مناسب و سالمی برای سن خود هستند و قد آن ها نیز خوب است می توانید از برخی محاسبه گر های اینترنتی وزن سالم استفاده کنید. اگر کودک شما در بازه سنی چهار تا پنج سال قرار دارد، احتمالا قبلا توسط خودتان یا پزشکی وزن شده اند و قد آن ها نیز اندازه گیری شده است. این موضوع معمولا بخشی از برنامه های ملی سلامت و سنجش کودکان است.

اگر نتایج نشان می دهند که وزن کودک شما کم است، حتما با پزشک کودکان مشورت کنید تا به شما در مورد علل احتمالی بروز این مشکل نکاتی را بگوید. اگر مشکلی برای تغذیه کودکان کم وزن شما وجود دارد، پزشک متخصص می تواند به شما کمک کند تا کودک خود را به وزن ایده آل و سالم برسانید و یا اگر نیاز به وزن گرفتن سریع کودک بود، شاید او را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد.

رژیم غذایی برای کودکان کم وزن

مواد غذایی مورد نیاز کودک شما

تمامی کودکان به انرژی (کالری ها) و مواد مقوی نیاز دارند که از یک رژیم غذایی سالم و متعادل به آن ها می رسد. یک رژیم غذایی سالم برای کودکان مشابه با رژیمی که باید بزرگسالان به آن پایبند باشند ندارد. بسیاری از مواد غذایی جایگزین سالم تر که به بزرگسالان توصیه می شود آن ها را مورد استفاده قرار دهند اصلا برای نوزادان و کودکان مناسب نیستند.

شکم کودکان به نسبت بزرگسالان کوچک تر است و آن ها باید حجم کمتری از غذا را اما به دفعات بیشتر در روز مصرف کنند. مصرف سه وعده غذایی اصلی در کنار سه وعده از تنقلات کوچک تر در بازه های زمانی مناسب در روز یک پیشنهاد استاندارد و خوب است.

کودک شما اضافه وزن دارد؟

👈 جلوگیری از چاقی شکم در کودکان 👉

اگر وزن کودک شما به نسبت ایده آل کمتر است، ممکن است وسوسه شوید که به آن ها غذاهایی با کالری بیشتر بدهید، اما باید بدانید که غذاهای نا سالم نظیر شیرینی ها، شکلات، کیک ها، نوشیدنی های شیرین و غذاهای چرب به هیچ وجه گزینه های مناسبی برای فرزند شما نیستند. اما یک رژیم غذایی متنوع و متعادل کلید حل مشکل کمبود وزن کودک شما خواهد بود.

رژیم غذایی متعادل برای افزایش وزن کودکان

یک رژیم غذایی متعادل و خوب برای کودکان به معنای مصرف غذاهای متنوع بر اساس یک راهنمای استاندارد غذایی است. از 2سالگی به بعد، کودک باید به سمت یک رژیم غذایی نسبتا مشابه و مشترک با سایر اعضای خانواده خود بروید. در ادامه راهنمای غذایی برای تغذیه کودکان کم وزن یک ساله و دو ساله ارائه شده، که دارای بند های مختلفی است و در ادامه مهمترین آن ها را آورده ایم:

برنامه غذایی کودک یک ساله کم وزن

1. موز

موز به دلایل مختلف جزو محبوب ترین غذاهای اولیه برای نوزادان است. آنها به طور طبیعی شیرین هستند، می توان آنها را بدون هیچ گونه وسیله ای له کرد و نیازی به پخت و پز ندارند. موز برای تغذیه کودکان کم وزن بسیار مناسب است. زیرا میوه ای متراکم از نظر انرژی و به وزن گیری نوزادان کمک می کند، همچنین فیبر غذایی، پتاسیم و سایر مواد معدنی و ویتامین ها را تأمین می کند.

2. سیب زمینی

سیب زمینی اولین غذای عالی برای نوزادان است. این قوام نرم دارد، به راحتی قابل شستشو است و همچنین حساسیت زا نیست. با مقدار کمی شروع کنید زیرا برخی از نوزادان ممکن است به دلیل گاز معده ناراحت شوند. سیب زمینی سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها و همچنین مجموعه ای از مواد شیمیایی گیاهی مانند کاروتنوئیدها و فنول های طبیعی است. سیب زمینی بیشتر بخاطر محتوای کربوهیدرات خود شناخته می شود، زیرا سیب زمینی متوسط ​​حاوی حدود 26 گرم است.

3. گلابی

در کنار سیب، گلابی می توان به عنوان اولین غذای جامد نوزاد معرفی کرد. گلابی از مزایای کمک به افزایش وزن برخوردار است در حالی که مواد مغذی مهمی مانند آهن، ویتامین B6 و C و همچنین مقدار زیادی فیبر غذایی که باعث سیری کودک می شود را نیز دارا می باشد. شما می توانید گلابی نوزاد خود را به شکل یک پوره گلابی ساده تهیه کنید. بعد از 8 ماه، آن را به عنوان آن را به کودک خود بدهید.

4. آواکادو

آواکادو، میوه ای است که دارای خواص بیشماری برای سلامتی است. به همین دلیل کارشناسان تغذیه در سراسر جهان آن را برای تغذیه کودکان کم وزن، توصیه می کنند. بافت کره ای خامه ای آن را برای نوزادان خوش طعم می باشد و چربی های سالم رشد و نمو خوب را تشویق می کند. آووکادو را می توان بعد از 6 ماهگی به عنوان پوره و بعد از 1 سال به عنوان میلک شیک و اسموتی مصرف کرد.

غذاهای سالم برای کودکان

برنامه غذایی کودک دو ساله کم وزن

از سن 2 سالگی، کودک باید رژیم غذایی مشابه سایر اعضای خانواده خود را مطابق با راهنمای پزشک شروع کند. این شامل:

♒️ مصرف حداقل پنج وعده مختلف از میوه ها و سبزیجات متنوع در طی روز

♒️ مصرف لبنیات و یا جایگزین های مناسب لبنیات (نظیر نوشیدنی های سویا و ماست). حتما گزینه هایی با چربی کم و شکر کم را انتخاب کنید

♒️ غذاهایی مبتنی بر سیب زمینی، نان، برنج، پاستا و یا دیگر غذاهای دارای کربوهیدرات بالا

♒️ برخی از دانه ها و حبوبات، ماهی، تخم مرغ، گوشت و دیگر مواد غذایی پروتئینی. هر هفته دو وعده ماهی را برای کودک خود در نظر بگیرید – یکی از این وعده ها باید ماهی چرب نظیر سالمون و یا خال مخالی باشد

♒️ روغن های غیر اشباع و دسرهای میوه ای و طعم دار مختلف – مصرف به صورت محدود و کم

♒️ مصرف مناسب و زیاد مایعات – سازمان های بهداشتی مصرف 6 الی 8 لیوان مایعات در طی روز را پیشنهاد می کنند

♒️ غذاهای غنی از پروتئین و انرژی در این مرحله مانند شیر، تخم مرغ، کره بادام زمینی مهم هستند

غذاهای مقوی برای کودکان

رژیم غذایی کودکان 2 ساله

کودکانی با سن کم، به خصوص با کمتر از دو سال سن، نیاز به انرژی متمرکزی که چربی تولید می کند دارند. همچنین برخی ویتامین ها فقط در چربی وجود دارند. به همین خاطر غذاهایی با انرژی زیاد مثل شیر پرچرب، ماست، پنیر و ماهی های چرب برای کودکان و حتی بزرگسالان بسیار مهم است. پس از این که کودک شما به سن دو سالگی و بیشتر رسید کم کم می توانید محصولات لبنی کم چرب را وارد رژیم غذایی آن ها کرده و از میزان چربی موجود در غذاهای آنان بکاهید.

البته این موضوع در شرایطی صدق می کند که کودک شما اشتهای خوبی دارد و به خوبی رشد می کند. پس از این که کودک شما به پنج سالگی رسید، باید رژیم غذایی سالم و با چربی کم خود را شروع کند، درست مثل چیزی که به بزرگسالان پیشنهاد می شود.

برای دریافت رژیم غذایی برای کودکان خود کلیک کنید: دریافت رژیم آنلاین

نکاتی که باید در رژیم بچه ها رعایت شود

غذاها و نوشیدنی های شیرین و دارای قند: اصلا پیشنهاد نمی شود که به کودک خود غذا و نوشیدنی هایی با میزان شکر بالا بدهید. هرچه شکر بیشتر و طولانی تر با دندان های کودک شما تماس داشته باشد، آسیب های بیشتری را در دهان وی ایجاد می کند. اگر کودک شما از غذا و نوشیدنی های شیرین زیاد استفاده می کنید، بهتر است این موارد را در زمان خوردن غذا به آن ها بدهید تا میزان آسیب به دندان ها به حداقل برسد.

چربی های اشباع شده: این ها چربی های نا سالم هستند نظیر آن هایی که در برگر ها، سوسیس، پای، بیسکوییت ها، کیک و شیرینی وجود دارند. سعی کنید کودک شما زیاد از این موارد استفاده نکند.

دانه های کامل: غذاهای مبتنی بر دانه های کامل نظیر پاستا، نان و برنج قهوه ای می توانند فیبر زیادی را وارد بدن کودک کرده و حتی قبل از رسیدن کالری و مواد مقوی لازم به بدن کودک، او را سیر کنند. پس از رسیدن به سن دو سالگی، کودک شما کم کم می تواند از غذاهای دارای دانه های کامل در رژیم غذایی خود استفاده کند.

رفع مشکل غذا نخوردن بچه ها

نوشیدنی ها در رژیم غذایی کودک

آب یا شیر محلی گاو بهترین نوشیدنی ها برای کودکان زیر 12 ماه به شمار می روند. کودکان کوچک می توانند پس از رسیدن به سن دو سالگی از مصرف شیر های پر چرب به شیر نیمه چرب تغییر رویه دهند، اما فقط در صورتی که دارای رژیم غذایی متنوع بوده و به نسبت سن خود رشد خوبی داشته باشند. اگر وزن کودک شما کم است، پزشک یا متخصص کودکان ممکن است برای تغذیه کودکان کم وزن شما پیشنهاد دهد که آن ها به مصرف شیر های کامل و پر چرب ادامه دهند. آب های میوه نیز منابع بسیار خوبی برای ویتامین ها و مواد معدنی به شمار می روند، اما میزان قند و اسید در آن ها نیز بالا است که می تواند به دندان ها آسیب وارد کند. اگر تصمیم بگیرید که به کودک خود آب میوه و یا اسموتی بدهید، باید حتما آن ها را با آب مخلوط کنید (به ازای هر یک بخش آب میوه، 10 بخش آب به آن اضافه کنید).

حواستان به میزان آب میوه و اسموتی هایی که کودک مصرف می کند باشد. همچنین از آن جایی که این موارد می توانند منجر به بروز پوسیدگی دندان شوند، حتما مصرف آن ها را در وعده های غذایی قرار دهید. مطمئن شوید که شکم کودک شما پر از مایعات نمی شود. کودکانی که وزن کمی دارند، مایعات زیادی مصرف می کنند اما غذای زیادی نمی خورند معمولا کالری های لازم و مواد مقوی مورد نیاز خود را به شکل کامل دریافت نمی کنند.

ویتامین های مورد نیاز کودکان

سازمان سلامت پیشنهاد می کند که تمامی کودکان بین 6 ماه تا 5 سال حتما ویتامین های A، C و D را در رژیم غذایی خود به اندازه کافی دریافت کنند. این می تواند برای کم وزن بودن کودکان بسیار مهم باشد، چرا که در رژیم غذایی خود زیاد مواد مختلفی را مصرف نمی کنند و مواد مقوی کافی به بدن آن ها نمی رسد.

چگونه میزان ورودی کالری در کودک خود را افزایش دهیم؟

  • پوره سیب زمینی را با شیر و یا پنیر همراه کنید.
  • بر روی نون تست پنیر رنده شده به همراه مغز های مختلف قرار دهید.
  • دسر های همراه با شیر تهیه کنید.
  • در تهیه سوپ ها به جای آب از شیر استفاده کنید.

درمان بی اشتهایی کودک

اگر فکر می کنید بدن کودک شما امکان تحمل یک غذای خاص را ندارد و یا به آن آلرژی دارد، این خیلی مهم است که حتما با پزشک مشورت کرده تا ببینید دقیقا چه ماده ای منجر به بروز علائم آلرژی می شود.

بی اشتهایی بچه ها

اگر کودک شما توانایی تحمل و مصرف لاکتوز (یک نوع خاص از قند که در شیر و محصولات لبنی وجود دارد) را ندارد، پزشک معالج ممکن است شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد تا یک برنامه غذایی مناسب برای کودک طراحی کند. آنها می توانند به شما کمک کنند تا مطمئن شوید که کودک شما حجم مناسب از مواد مقوی را در رژیم غذایی خود دریافت می کنند تا رشد خوبی داشته باشند.

1. اشتیاق به غذا

کودکان می توانند نگرش خود نسبت به غذا را از بزرگسالان اطراف خود یاد بگیرند. بهترین راه برای این که به کودک خود نشان دهید مصرف مواد سالم و رژیم غذایی مناسب برای آن ها فواید زیادی دارد، این است که در عمل خودتان این نگرش را نشان دهید.

وعده های غذایی را به صورت خانوادگی داشته باشید. دور یک میز بنشینید و از غذایی که می خورید لذت ببرید. این یک بخش شاد و خوب از روز خواهد بود. غذا را با عشق یا تشویق کودکان نیامیزید، چرا که کودک یاد می گیرد که برای راحتی و آرامش به سمت غذا برود، نه برای گرسنگی.

درمان کم اشتهایی کودکان

تنوع خوبی از غذاها و طعم ها را در رژیم غذایی داشته باشید. کودک شما در غذا خوردن ایراد گیری زیادی دارد پس غذاهای نو را به آرامی و در وعده های کم معرفی کنید. اصرار نکنید که کودک تمامی غذا درون بشقات خود را بخورد و یا آن ها را به خاطر حجمی از غذا که مصرف می کنند مورد انتقاد قرار ندهید. این باعث می شود وقت صرف غذا به یک تجربه منفی برای کودکان تبدیل شود.

2. فعالیت کودک

حتی اگر وزن کودک شما کم است، بسیار مهم است که حتما از لحاظ بدنی فعال باشند. فعالیت بدنی می تواند کمک کند تا آن ها قوی تر شوند و استخوان ها و عضلات محکمی داشته باشند. این روش بسیار سرگرم کننده است و می تواند به کم وزن بودن کودکان کمک کند. اگر کودک شما وزن کمی دارد، میزان فعالیت بدنی که باید داشته باشند متفاوت خواهد بود. پرستار کودک، مشاور بهداشت مدرسه و یا کارشناس سلامت می تواند در زمینه تغذیه کودکان کم وزن، شما را راهنمایی کند.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی