باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

راه های افزایش رشد قدی کودکان

2 راه ساده برای افزایش قد در کودکان

در این مقاله مطالعه می‌کنید

دوران کودکی بهترین زمان برای ورزش کردن است تا کودک همانند هم سن و سالان خود رشد کرده و از داشتن رشد قدی و جسمانی باز نماند. بهترین ورزشها برای افزایش قد کودکان کدامند؟

ورزش کودکان
 همه ما به عنوان والدین دوست داریم تا فرزاندانمان در آینده به افراد بالغ بلند قدی تبدیل شوند. در دنیای امروز، بسیاری از کودکان بسیار بلند تر از سنین کودکی والدین خود هستند. با این حال، درصد کمی از کودکان نیز وجود دارند که قدشان به اندازه همسالان خود نیست.
 
والدین نگران به دنبال راه های سالمی می گردند تا از افزایش قد کودکان خود مطمئن شوند. ورزش کردن و مواد غذایی سالم که رشد را بیشتر می کنند، گزینه هایی فوق العاده اند. زیرا این روش ها طبیعی هستند و نیازی نیست دارویی برای افزایش قد مصرف کنید.

چه راه هایی برای افزایش قد کودکان وجود دارد؟

هیچ رازی برای افزایش یک شبه قد وجود ندارد. امکان دارد تبلیغاتی را در روزنامه ها یا تلویزیون دیده باشید که مدعی تسریع افزایش قد می باشند اما باور کنید اکثر آن ها دروغین هستند. آن دارو ها در حقیقت هیچ تاثیری بر رشد انسان نخواهند گذاشت بلکه برعکس، مصرف چنین دارو های غیر تجویزی می تواند به بروز چندین عوارض جسمی منجر شود، به همین دلیل، فرد نباید این گونه تبلیغات را جدی تلقی کند.

بهترین راه های افزایش قد کودکان تغذیه سالم و استفاده از مواد غذایی مفید در رشد استخوان، ورزش های مناسب برای افزایش قد و خواب کافی و با کیفیت است. در ادامه به هر سه این موارد می پردازیم.

راه های افزایش قد در کودکان

مواد غذایی برای افزایش قد کودکان

اولین قدم برای دست یابی به قد بلند مصرف یک رژیم غذایی متعادل می باشد. در صورتی که فرد واقعا خواهان یک قد مطلوب است، باید مواردی از جمله همبرگر ها، نوشابه و چیپس ها را کنار بگذارد. فرد باید یک رژیم غذایی سالم را جایگزین مواد غذایی بی ارزش کند.

توصیه می شود این ویدیو را حتما تماشا کنید.

رعایت برنامه غذایی مناسب، فرد را از هر جنبه قوی تر می کند. باید بشقاب خود را از انواع مواد مغذی حاوی پروتئین، کربوهیدرات (قند) و چربی پر کرد. می توان هر چیزی را به اندازه مصرف کرد اما باید از مصرف وعده های چرب یا تمام کربوهیدارت به صورت همزمان خودداری کرد.

پروتئین های بدون چربی را به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم خود استفاده کنید. این لیست از پروتئین ها شامل موارد زیر است:

این پروتئین های تازه به بدن در ساختن عضلات، تقویت استخوان ها و تحریک رشد کمک می کنند.

پیشنهاد میکنیم دیدن این ویدیو را از دست ندهید:

برنامه غذایی برای افزایش قد کودکان

اسپین کلاب با داشتن متخصصان تغذیه رژیم غذایی برای کودکان و بزرگسالان ارائه می دهد، برای دریافت برنامه غدایی به لینک زیر مراجعه کنید:

  • سعی کنید از مصرف قند های ساده همانند کیک، نان شیرینی، پیتزا، شیرینی و نوشابه خودداری کنید.
  • همچنین، باید مقادیر کافی از ویتامین D و کلسیم نیز مصرف شوند زیرا اگر بدن کمبود ویتامین D داشته باشد، کلسیم به هیچ عنوان جذب بدن نمی شود برای جذب ویتامین D، می توان زیر نور خورشید قدم زد و برای جذب کلسیم باید شیر بادام، دوغ و کشک مصرف نمود.
  • سبزیجات برگ دار سبز مانند کاهو، کلم و محصولات لبنی منابع خوبی از کلسیم هستند.
مواد غذایی برای افزایش قد کودکان

مطالعات نشان داده که روی، رشد بدن را به طور موثری تحریک می کند. بنابراین، باید سعی شود مواد غذایی سرشار از روی به برنامه غذایی روزانه خود اضافه گردد. از جمله این مواد غذایی می توان به جوانه گندم، تخم کدو، بادام زمینی، خرچنگ و کدو تنبل اشاره کرد. برای افزایش قد کودکان باید سعی شود تمامی انواع مواد غذایی را در رژیم غذایی جای داد.

میوه برای افزایش قد کودکان

میوه ها با داشتن ویتامین ها، مواد و املاح معدنی برای افزایش قد مفید هستند و می توانند تاثیر مثبتی روی افزایش قد کودکان داشته باشند. موز، میوه های خشک، هویچ، سیب و… میوه های مناسب برای افزایش قد هستند که علاوه بر افزایش قد برای شفافیت پوست هم مناسب اند.

میوه افزایش قد

شربت افزایش قد کودکان

شربت جنسینگ برای افزایش قد کودکان موثر است روش تهیه شربت جنسینگ به این صورت است که ریشه جنسینگ هندی را آسیاب کنید و سپس آنرا الک کنید، پودر بدست آمده را با مقداری پودر شکر مخلوط کرده و شیر را بجوشانید، هنگام نوشیدن شیر، مخلوط بدست آمده را در ظرف شیر ریخته و بهم بزنید، شربت حاصله را میل کنید.

همچنین شربت گیاه ریواس تاثیرات خوبی روی رشد قد کودکان دارد. این شربت را می توان از عطاری ها تهیه نمود و به عنوان میان وعده مصرف نمود.

بهترین ورزش برای افزایش قد کودکان

شاید این سوال را از خود بپرسید چه حرکات کششی برای افزایش قد کودکان مناسب هستند و یا اینکه منظور از ورزش برای افزایش قد کودکان چیست؟ ما در اینجا به سوالات شما پاسخ داده ایم.

ورزش هایی که برای افزایش قد کودکان موثرند ورزش هایی چون: والیبال، بسکتبال، ژیمناستیک، یوگا، طناب زنی، شنا، دو، تمرینات کششی و… اند که می توانند قد کودک را بلندتر کند. این ورزش ها با تاثیری که روی استخوان های کودک و صفحه های رشد او در بدن می گذارند، باعث افزایش قد کودک می شوند. در ادامه به بررسی این ورزش ها می پردازیم.

حرکات کششی برای افزایش قد کودکان

انجام تمرینات کششی یکی از موثر ترین راه های افزایش قد کودک می باشد. انجام ورزش های ساده ای که شامل تمرینات کششی می شوند واجب است. یکی از تمریناتی که می توان به کودک آموزش داد این است که از او خواسته شود پشت به یک دیوار ایستاده، دستان خود را بالا برده و تا جایی که می تواند بدن خود را کشش دهد.

قدم بعدی این است که به گونه ای بر روی انگشتان پای خود بنشیند که پشت به دیوار بوده و عضلات پای او کشیده شوند. این حرکت را می توان 10 بار در روز تکرار کرد.

یک تمرین کششی فوق العاده دیگر این است که کودک بر روی زمین نشسته و تا حد امکان پا های خود را باز و از هم دور کند. کودک باید با هدف لمس انگشتان پای خود از ناحیه کمر خم شده و این حرکت را 4 بار برای هر پای خود انجام دهد. این مورد یک تمرین مفید است زیرا ستون فقرات او را کشیده و وضعیت قرار گیری بدن او را بهبود می بخشد.

بارفیکس برای افزایش قد بچه ها

بارفیکس

آیا کودکتان تمایل به آویزان شدن از میله ها در خانه و زمین های بازی دارد؟ عالی است! تمرینات آویزان شدن در کشیده شدن و صاف کردن ستون فقرات کودک مفید می باشند. انجام تمرین بارفیکس راهی عالی برای ارتقا رشد است که یکی از اصلی ترین حرکات در ورزش ژیمناستیک تخصصی است.

به این ترتیب، کودک خود را تشویق کنید تا این کار را به صورت معمول انجام دهد. بارفیکس مچ بر عکس (به صورتی که فشار بیشتر بر روی بازو ها وارد می شود) نیز یک تمرین افزاینده رشد است که کودک شما عاشق آن خواهد شد. اطمینان یابید که کودکتان هر روز به مدت 10 دقیقه تمرین می کند.

همچنین بخوانید: 4 نکته درباره بارفیکس رفتن و افزایش قد + آموزش تصویری

یوگا

حرکت های یوگا (تمرینات و حالات قرار گیری) مانند سوریا ناماسکار برای کمک به رشد کودکان فوق العاده اند. این حرکت به بدن امکان کشش کامل را داده و رشد قد را تحریک می کند. اطمینان یابید که کودک قبل از شروع به انجام این حرکت تمرینات تنفسی ساده را انجام داده است.

ورزش های افزایش قد

چاکراسانا نیز یک تمرین بی نظیر دیگر از تمرینات یوگا است که به کودک امکان کشش کل بدن خود را می دهد. این حرکت شامل دراز کشیدن به صورت صاف بر روی کمر و دور کردن پاها از یکدیگر می باشد. کودک باید زانو های خود را خم کرده تا باسن او را لمس کنند.

سپس باید آرنج های خود را به گونه ای خم کند که انگشتان او به شانه هایش برسند. قدم بعدی این است که برای تشکیل یک شکل U مانند، نفس گرفته و بدن خود را به سمت بالا فشار داده و تا مدتی که می تواند در این حالت بماند.

طناب زنی

طناب زنی فعالیتی است که بسیاری از کودکان آن را دوست دارند. این فعالیت می تواند به عنوان یک ورزش افزاینده رشد کودک استفاده شود. همزمان با اینکه او به بالا می پرد، بدنش کشیده شده و به همین دلیل با انجام این حرکت چندین سانتی متر رشد می کند.

شنا کردن

این مورد نیز یک ورزش فوق العاده دیگر است که سبب افزایش قد کودک می شود. این ورزش به او کمک می کند تا تمامی بدن خود را ورزش داده و به او سلامت و قدرت می بخشد.

وزنه های مچ پا

این موارد نیز یک روش موثر دیگر برای افزایش قد کودک می باشند. هدف اصلی این ورزش کشیدن ناحیه پایینی بدن می باشد. در این روش، غضروف بین زانو های کودک کشیده شده و قد او را افزایش خواهد داد. اطمینان یابید که از وزنه های کوچک استفاده شده و با بزرگ تر شدن کودک آن ها افزایش می یابند.

دویدن برای بلند تر شدن کودکان

دویدن آهسته

مزایای دویدن آهسته حتی برای بزرگسالان نیز انتهایی ندارند. برای افزایش قد کودک، باید او را به دویدن آهسته در هر روز تشویق کرده و در این کار همراهی کرد تا به تجربه ای لذت بخش تر برای او تبدیل شود. با انجام این 8 تمرین، می توان قد کودک را افزایش داده و به او کمک کرد تا با فعالیت جسمانی بیشتر چشم اندازی سالم تر از زندگی داشته باشد.

نور خورشید

نور خورشید منبع عالی ویتامین دی است. ویتامین دی به رشد ماهیچه ها و استخوان ها کمک می کند که و در نتیجه به افزایش قد کودک شما هم کمک میکند. ویتامین دی همچنین به بدن شما کمک میکند تا کلسیم را از رزیم غذایی شما جذب کند و به تقویت استخوان ها کمک میکند.

در نتیجه فرزندانتان را تشویق کنید که بازی های ویدیویی خود را کنار بگذارند و زیر نور خورشید بازی کنند. البته این نکته را نیز بدانید که فرزند خود را در گرم ترین ساعات روز خانه نگه دارید و حتما برای او از ضد افتاب استفاده کنید.

وضعیت بدن

برای افزایش قد فرزندتان داشتن وضعیت بدنی مناسب ضروری است. افتادن یا خمیدگی می تواند فشار غیر ضروری به ستون فقرات وارد کند که می تواند تاثیرات منفی زیادی بر بدن داشته باشد. علاوه بر این وضعیت نامناسب می تواند شکل ستون فقرات کودک شما را تغییر دهد که می تواند رشد او را به خطر بیاندازد.

اطمینان حاصل کنید که کودک شما نه تنها برای افزایش قد بلکه برای جلوگیری از هر گونه مشکلات سلامتی طولانی مدت ، وضعیت بدنی مناسبی را انجام دهد.

دوچرخه سواری

در حین دوچرخه سواری، باید تلاش زیادی کنید تا چرخه را سریع و روان اجرا کنید. فرد باید پارو بزند که باعث تقویت استخوان پاها و کشش عضلات پا می شود. این حرکت پاها باعث افزایش قد می شود. بنابراین، شما باید کودک خود را به دوچرخه سواری منظم به مدت حداقل نیم ساعت در روز تشویق کنید.

راه‌های زیادی برای بلندتر کردن فرزندتان وجود دارد، اما همه آن‌ها تنها زمانی کار می‌کنند که با سایر فعالیت‌های فهرست تکمیل شوند. یک رژیم غذایی خوب باید با ورزش منظم و خواب خوب همراه باشد، در غیر این صورت، شما به آنچه می خواهید نمی رسید. بنابراین از فرزند خود به شیوه صحیح مراقبت کنید و او را قد بلند و قوی کنید. کودکان خود را به ورزش های افزایش قد عادت بدهید تا یک روتین منظم غذایی و ورزشی داشته باشند و در آینده از بدنی سالم و قدی مناسب بهره مند شوند.

فیلم آموزش حرکات کششی برای افزایش قد کودکان

تاثیر خواب در افزایش قد کودکان

با اینکه فعالیت های افراد در طول روز به تنظیم هورمون های رشد کمک می کنند، اما فرایند رشد بدن و تولید هورمون های افزایش دهنده قد در هنگام شب و خواب عمیق صورت می گیرند. رشد بدن به معنای واقعی کلمه در شب اتفاق می افتد. در حالی که کودکان به 11 تا 14 ساعت خواب شبانه نیاز دارند، مقدار خواب در نواجوانان 8 تا 11 ساعت است. کمبود خواب بر وزن نیز تاثیر گذار است. اضافه وزن اثرات نامطلوب متعددی برای بدن به همراه دارد.

اضافه وزن سبب اختلال در سطح هورمون های بدن، افزایش فشار بر روی قلب و سیستم قلبی عروقی و کاهش قد شده و اغلب به بروز چاقی در بزرگسالان منجر می شود. والدین باید کودکان خود را زود هنگام به رخت خواب برده و خوابی کافی را به آن ها هدیه دهند. برای اینکه کودکتان خواب بهتری داشته باشد می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

تاثیر خواب در افزایش قد کودکان

یک روتین شبانه داشته باشید:

همه افراد روتین صبحگاهی دارند که روتین شبانه نیز می تواند مشابه آن باشد. در این روتین باید موارد زیر وجود داشته باشد:

صرف نظر از شیوه یا روش این روتین باید به آن پایبند بود زیرا با انجام آن بدن پیام آماده شدن برای خواب را دریافت می کند.

افزایش قد با خواب

از غذا خوردن کودک در نیمه شب جلوگیری کنید:

به بدن کودک خود کمک کنید تا براساس چرخه های طبیعی خواب تنظیم شود. با کاهش نور روز، بدن فعالیت خود را کاهش داده و آماده خواب می شود. مصرف غذا در نیمه شب فعالیت های گوارشی را به راه انداخته و می تواند سبب اختلال در خواب و کاهش کیفیت آن شود.

زمان فعالیت بدنی کودک را تنظیم کنید:

ورزش و تحرک در طول روز می تواند به داشتن خواب بهتر در شب کمک کند. در طول روز کودک را تشویق به ورزش کنید و در شب از فعالیت های جسمانی او کم کنید. داشتن یک روتین کششی ملایم یک ساعت قبل از خواب می تواند مفید باشد اما باید به کلمه ملایم توجه ویژه داشت.

غذا خوردن کودک در روز

به خنکی و تاریکی اتاق خواب توجه کنید:

داشتن یک خواب عمیق در اتاقی تاریک و بدون مزاحمت راحت تر است. برای انجام این کار باید هر گونه منبع نور، تلویزیون، موبایل، کامپیوتر و موسیقی خاموش شود. در صورتی که کودک برای خوابیدن به مقداری صدا نیاز دارد می توان یک نویز صورتی را با صدای پایین برای او پخش کرد.

نویز صورتی صدایی همچون صدای ضربان قلب، اقیانوس یا باد است. دمای اتاق را بین 18 تا 20 درجه نگه دارید. دمای بدن در هنگام رفتن به رخت خواب و تلاش برای خوابیدن کاهش می یابد. این کاهش دما به داشتن خوابی عمیق تر و بدون مزاحمت کمک می کند. حفظ دمای اتاق به زیر 20 درجه سبب آسانی در به خواب رفتن می شود.

بهترین زمان ورزش برای افزایش قد

همواره توصیه می شود که کودکان ورزش را از سنین 2-3 سالگی شروع کنند تا از همه مزایایی که برای سلامت بدن و روان آنها دارد، بهره مند شوند. برای افزایش قد نیز کودک از هر سنی قبل از سن بلوغ شروع کند، مناسب است. زیرا قبل از سنین بلوغ استخوان ها در حال رشد هستند.

اندکی پس از بلوغ، در حدود سنین 16 تا 18 سالگی، غضروف ها جوش خورده و دیگر اجازه رشد استخوان‌ها را نمی‌دهد. و به همین دلیل است که شروع ورزش برای افزایش قد در سنین پایین ضروری است. همچنین، در مورد اینکه چه ساعتی در روز برای ورزش افزایش قد کودکان مناسب است، باید بگوییم معمولا عصرها بهترین زمان ورزش است.

در اواخر بعد از ظهر و اوایل عصر، ماهیچه ها در حدود ساعت 6 بعد از ظهر در قوی ترین و انعطاف پذیرترین حالت خود هستند و مفاصل در این زمان بیشترین حالت انعطاف پذیری را دارند. به علاوه، تحقیقات نشان می دهد بهترین زمان برای ورزش زمانی است که دمای بدن در بالاترین حد خود باشد. دمای بدن حدود ساعت 5 بعد از ظهر به اوج خود می رسد.

افزایش قد کودکان در طب سنتی

برای افزایش قد کودکان در طب سنتی، از مصرف دمنوش های گیاهی غافل نشوید دمنوش های گیاهی مانند: زعفران، آویشن، چای کوهی، دارچین، پونه و بابونه تاثیر بسزایی در رشد قد کودکان دارد. داشتن خواب کافی برای افزایش قد کودکان تاثیر متبثی دارد زیرا هورمون رشد در کودکان از ساعات 22 تا 23 ترشح می شود، به همین دلیل والدین باید نسبت به خواباندن کودک قبل از این ساعت اقدام کنند.

مصرف بیش از حد مواد غذایی چرب باعث کوتاهی قد و اختلال در هورمون های کودک می شود پس والدین باید تغذیه کودکان را رعایت کنند و از مصرف غذاهای چرب بپرهیزند. مصرف سبزیجاتی که دارای آهن و فیبر است مانند: کلم بروکلی، اسفناج، نخودفرنگی، نخود و عدس را فراموش نکنید.

از خوردن غذا در دیر هنگام مخصوصا در وعده شام خودداری کنید زیرا ترشح انسولین در بدن کاهش یافته و به طبع آن ترشح هورمون رشد نیز در دراز مدت کاهش می یابد.

رژیم غذایی برای کودکان کم وزن

آیا میخواهید فرزندتان قد بلندتر شود؟

همانطور که در بالا بیان کردیم کودک خود را به تمرین های یوگا ، دویدن ، شنا و بسیاری دیگر از فعالیت های افزایش دهنده رشد تشویق کنید و عادات سالم را به کودک خود بیاموزید.

در حالی که ژنتیک نقش مهمی در تعیین قد افراد دارد تنها عامل نست. تغذیه مناسب و ورزش منظم نیز ممکن است بر رشد فرد تاثیر بگذارد. بنابراین اگر می خواهید قد کودکتان را بهینه کنید به او وعده های غذایی سالم بدهید و به او انگیزه بدهید که مداوم ورزش های کششی و بارفیکس انجام دهد.

نکته آخر

فرصت و توانایی تاثیر گذاری بر قد کودک همیشگی نیست. اغلب کودکان با اتمام دوره بلوغ به حداکثر قد خود می رسند. به همین دلیل، لازم است که این اقدامات را همین امروز انجام داده و در رسیدن به حداکثر قد ممکن به کودک خود کمک کنید. داشتن تغذیه، ورزش و خواب مناسب در رشد بهتر کودک تاثیر داشته و با تاثیرات ژن های کوتاهی قد مقابله می کند.

سوالات متداول 

چه ورزش هایی قد کودکان را بلند می کند؟

ورزش های کششی و تحرک در کودکان باعث قد بلندی آنها می شود. ورزش هایی مانند شنا ، یوگا ، دویدن آهسته ، بارفیکس ، طناب زنی ، وزنه های مچ پا و … می توانند در افزایش قد کودکان موثر باشند.

چه چیزی باعث می شود کودک به کندی رشد کند؟

رشد آهسته می تواند در نتیجه سوء تغذیه ، اختلال ژنتیکی ، کمبود هورمون رشد و یا مشکلات سلامتی رخ دهد.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی