بهترین سن شروع ژیمناستیک برای کودکان

0
ورزش ژیمناستیک می تواند یک راه عالی باشد تا کودکان یک علاقه همیشگی و عمری به فیتنس و ورزش پیدا کنند، اما این که سن شروع ژیمناستیک برای کودک دقیقا چه سنی است، به عوامل و ملاحظات مختلفی بستگی دارد که پدر و مادر ها باید با دقت زیادی به آن ها توجه کنند.

ضرورت ورزش ژیمناستیک برای کودکان

ورزش ژیمناستیک نقش و جایگاه ویژه ای در ورزش های استرالیایی دارد. این ورزش می تواند مهارت های پایه و اصلی مربوط به تحرک و انعطاف پذیری، اعتماد به نفس، تسلط را پایه گذاری کند.

همچنین این ورزش می تواند پایه و سرآغازی برای موفقیت های آینده در ورزش و علاقه به آن تا انتهای عمر باشد و منجر به شرکت همیشگی، فعال و سالم در ورزش ها شود. ژیمناستیک بدن شما را روی فرم نگه می دارد و مهارت های اساسی و مهمی نظیر کنترل، انعطاف پذیری و قدرت را برایتان به ارمغان می آورد؛

بدان معنا که شما می توانید کار هایی مثل پریدن و جهش کردن را متفاوت تر از افراد عادی انجام دهید.

انجام حرکات ژیمناستیک در کودکان

ژیمناستیک در واقع نام گروهی از ورزش های مختلف باشگاهی و یا رشته های خاص است. این موارد در واقع همان چیز هایی هستند که احتمالا در تلوزیون برای المپیک و یا بازی های متداول تلوزیونی دیده اید.

به عنوان مثال ژیمناستیک هنری آقایان و خانم ها (همان هایی که در آن مرد بر روی رینگ های خاصی توانایی بدنی و انعطافی خود را نشان می دهد و خانم ها نیز از میله های خاص استفاده می کنند تا حرکات نمایشی خاصی را انجام دهند)، ژیمناستیک ریتمیک (که در آن ورزشکاران یک توپ یا شی خاصی را به هوا پرتاب می کنند و در حین چرخیدن در هوا باید آن ها را دوباره بگیرند) و همچنین ترامپولین که در آن تا ارتفاع سقف به هوا می پرند.

ژیمناستیک همچنین شامل حرکات اکروباتیک و ایروبیکی می شود. همچنین یک رشته خاص دیگر به نام ژیمناستیک برای همه وجود دارد که شامل رشته های مختلف ژیمناستیکی برای همه مردم در همه سنین، جنسیت ها و قابلیت های خاص کاربرد دارد.

آنچه قبل از ژیمناسیک باید بدانیم

ژیمناستیک یک ورزش برای افراد جوان است. سازمان فدرال ژیمناستیکی، که وظیفه رقابت بین المللی را بر عهده دارد اعلام کرده است که ورزشکاران باید برای شرکت در مسابقه حداقل ۱۶ سال سن داشته باشند. اما این قانون تنها از سال ۱۹۹۷ مورد تایید و استفاده قرار داشته است.

ورزشکاری به نام دامینیک مورکینو که یک طلای تیمی را در مسابقات المپیک تابستانی ۱۹۹۶ به دست آورده بود، در آن زمان ۱۴ سال سن داشت. (او همچنین آخرین ورزشکار جوانی بود که اجازه پیدا کرده بود که در مسابقات شرکت کند)

ژیمناستیک کار ها و مربیان این حوزه تاکید دارند با این که مهم است که کودکان ورزش ژیمناستیک را از سن پایینی آغاز کنند، به خصوص اگر دارای پتانسیل و استعداد خوبی هستند، هرگز نباید آن ها را مجبور به شرکت در مسابقه ای کنیم به خصوص اگر تمایلی به این کار نداشته باشند.

ورزش کردن باید سرگرم کننده و جذاب باشد چرا که مربیان و معلمان معتقدند ورزش کردن می تواند پایه ساز زندگی خوب و همراه با عادت های سالم باشد. احتمال این که کودک شما تبدیل به یک آماتور با روحیه رقابت بالا و یا یک ژیمناستیک کار حرفه ای شود پایین است و تعهد مورد نیاز برای این موضوع بالا است.

ژیمناستیک ریتمیک کودکان

شروع ژیمناستیک برای بچه ها

شما به راحتی می توانید کلاس های ژیمناستیک را برای کودکانی با دو سال سن پیدا کنید، اما بسیاری از مربیان و متخصصین می گویند بهتر است برای شروع این کار منتظر باشید تا کودک شما ۵ تا ۶ سال سن داشته باشد تا در برنامه های حرفه ای ژیمناستیک شرکت کند.

👶۲-۳ سال 

برای کودکانی با سن کمتر، کلاس های مقدماتی باید با تمرکز بر روی ایجاد آشنایی با بدن و همچنین ایجاد علاقه به ورزش و فعالیت بدنی تشکیل شوند.

کلاس های ترکیبی والدین به همراه کودکان باید بر روی حرکاتی نظیر بالا رفتن از صخره، خزیدن بر روی زمین و پریدن باشد چرا که این حرکات برای کودکان ۲ تا ۳ سال مناسب هستند تا بتوانند تسلط بدنی مورد نیاز و اعتماد به نفس لازم را به دست بیاورند.

ژیمناستیک کودکان زیر 3 سال

👼۳-۵ سال

کلاس های غلت زدن روی زمین کمی به توان فیزیکی بیشتری نیاز دارند و برای کودک هایی بین ۳ تا ۵ سال مناسب هستند. حرکت های ابتدایی مربوط به ژیمناستیک نظیر سامرسالت، کارتویل و غلت های برعکس به کودکان معرفی می شوند و همچنین فعالیت های مربوط به حفظ تعادل بر روی میله های سطح پایین نیز با شرکت کنندگان کار خواهد شد.

👦۶ سال

پس از این که کودک شما توانست این حرکات ابتدایی را به خوبی یاد بگیرید، دیگر آماده ورود به کلاس های مقدماتی ژیمناستیک است که معمولا مناسب برای سن ۶ سالگی هستند.

دیگر ورزش ها نیز می توانند در آماده سازی کودکان برای کلاس های مبتدی ژیمناستیک مناسب باشند. رقص باله، کلاس رقص، فوتبال و بیس بال می توانند دقیقا همان مهارت ها، تعادل، اعتماد به نفس و چابکی بدنی لازم را در کودکان شکل دهند تا آماده استفاده از آن ها در ژیمناستیک شوند.

👱‍♂️نوجوانان

کودکان بزرگ تر نیز می توانند از شرکت در کلاس های ژیمناستیک بهره ببرند، اما فراموش نکنید که هر چه دیرتر کودک شما کلاس های ژیمناستیک را آغاز کند ، امکان رقابت کردنش با کودکانی که از سنین پایین کار را آغاز کرده اند سخت تر می شود. اما باز هم استثنا در این زمینه وجود دارد. دیانا دو سانتوس، قهرمان جهان برزیلی در رشته ژیمناستیک این ورزش را از سن ۱۲ سالگی شروع کرده بود.

ژیمناستیک برای نوجوانان

خطرات احتمالی شروع ژیمناستیک در سنین نامناسب

به نظر نمی رسد کودکانی که زودتر تمرین های جدی ژیمناستیک را شروع کرده باشند به نسبت کودکانی که دیرتر شروع کرده اند وضعیت خیلی بهتری داشته باشند.

در حقیقت، ممکن است زود شروع کردن ژیمناستیک به ضرر کودک شما نیز باشد و موجب کاهش رشد قدی (کوتاهی قد) آنها شود.

آقای ریک مک چارلز یکی از مربی های کلوپ ژیمناستیک در کانادا در همین زمینه می گوید: ریسک زود شروع کردن ژیمناستیک پیشرفته برای کودکان در سنین کم، سوختن رشد به عنوان یک کودک قبل از رسیدن به دوران نوجوانی است.

انجام تمرین های جدی و سنگین ژیمناستیک می تواند خطر های زیادی برای سلامتی کودکان داشته باشد که اکثرا شدید هستند. دختر هایی که به سختی تمرین می کنند معمولا در عادت های ماهانه خود دچار مشکل می شوند.

بروز مصدومیت در ورزش هایی نظیر ژیمناستیک غیر رایج نیست. والدین و همچنین ورزشکاران باید ریسک های کوتاه مدت برای ژیمناستیک کار بودن را با برخی صدمات که تا آخر عمر با فرد همراه هست بررسی کنند. برای برخی از افراد که عاشق این ورزش هستند، این ریسک ها ارزشش را دارند و این افراد از تصمیم خود منصرف نمی شوند.

ژیمناستیک برای سنین مختلف

شروع ژیمناستیک از چه سنی دیر است؟

شما می توانید ژیمناستیک را از هر سنی که ناگهان علاقه شما به سمت آن بروز می کند شروع کنید، اما اگر می خواهید پس از ۱۲ سالگی ژیمناستیک را شروع کنید بهتر است به سراغ ژیمناستیک تفریحی بروید.

شروع این ورزش از سن بالای ۱۲ سال ممکن است نتواند زمان کافی را به شما برای به دست آوردن مهارت های لازم را بدهد که بتوانید به کمک آن ها به رقابت با افرادی بپردازید که از دوران کودکی در این رشته بوده اند. علاوه بر این برای شرکت کنندگان در مسابقات ژیمناستیک ماکسیمم سنی نیز وجود دارد.

در برخی تحقیقات، محدوده سنی برای ژیمناستیک کاران دختر در حدود ۱۶ تا ۲۵ سال ذکر شده است.

همچنین طبق اظهارات لزلی کینگ، یکی از مسئولان اصلی در حوزه ژیمناستیک ایالات متحده آمریکا، محدوده سنی ورزشکاران مرد ژیمناستیک در المپیک حدود ۱۷ تا ۲۶ سال است.

وزن و قد کودکان

مسئله اصلی که به کودکان اجازه می دهد ژیمناستیک را زمانی که سن آن ها بالاتر رفته باشد شروع کنند اندازه بدنی آن هاست. یک پسر یا دختر که عضلات بیشتری دارد و فیزیک بدنی او کوچک باشد به عنوان یک کاندیدای مناسب و عالی برای ژیمناستیک به شمار می رود.

داشتن بدنی عضلانی انرژی و قدرت کامل و کافی بدنی لازم را برای انجام حرکات انفجاری نظیر پریدن، پروانه زدن و موارد این چنینی به همراه دارد و کودکانی با جسه ریز تر توانایی این که بتوانند حرکات و چرخش ها را سریع تر انجام بدهند دارند.

سوالات متداول درباره سن ژیمناستیک

باشگاه ورزشی کودکان اسپین | ژیمناستیک تخصصی | ژیمناستیک ریتمیک | ایروبیک | بدنسازی | اسکیت

🚗 خیابان ولیعصر | بالاتر از زعفرانیه | خیابان یکتا | نبش فهمیده

☎️ شماره تماس شعبه : ۲۲۷۵۹۶۸۱

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما بزودی از طریق  ایمیل به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل برای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ را مشاهده فرمائید
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم
پرسش از دکتر