باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

سن شروع ژیمناستیک در کودکان

بهترین سن شروع ژیمناستیک برای کودکان

در این مقاله مطالعه می‌کنید
ورزش ژیمناستیک کودکان می تواند یک راه عالی باشد تا بچه ها یک علاقه همیشگی و عمری به فیتنس و ورزش پیدا کنند، اما این که سن شروع ژیمناستیک کودک دقیقا چه سنی است، به عوامل و ملاحظات مختلفی بستگی دارد که پدر و مادر ها باید با دقت زیادی به آن ها توجه کنند.

ژیمناستیک نه تنها یک ورزش بلکه نوعی سبک زندگی محسوب می شود. این ورزش شامل سرعت، استقامت، انعطاف پذیری، هماهنگی، قدرت و تعادل است که نیاز به تمرین و مهارت بسیار زیادی دارد. کشش و انعطاف پذیری که ژیمناستیک نیاز دارد، آن را به ورزشی عالی برای کودکان تبدیل می کند. حرکات ژیمناستیک کودکان، برای هر دو گروه دختران و پسران فعالیت بسیار خوبی محسوب می شود. این ورزش برای ایجاد تعادل، مهارت های اساسی حرکتی و هماهنگی کودک مناسب است.

کلاس های آموزش ژیمناستیک مبتدی بر یادگیری پوزیشن (حالت) های اصلی بدن مانند straddle، گره زدن، چرخش و اصطلاحات تخصصی ژیمناستیک تمرکز دارند. وقتی کودکان این مهارت ها را یاد بگیرند، مهارت های خوب تعادلی مانند روی یک پا پریدن، پرش و راه رفتن بر روی میله تعادل را نیز می آموزند.

ضرورت ورزش ژیمناستیک برای کودکان

ورزش ژیمناستیک کودکان نقش و جایگاه ویژه ای دارد. این ورزش می تواند مهارت های پایه و اصلی مربوط به تحرک و انعطاف پذیری، اعتماد به نفس، تسلط را پایه گذاری کند. همچنین این ورزش می تواند پایه و سرآغازی برای موفقیت های آینده در ورزش و علاقه به آن تا انتهای عمر باشد و منجر به شرکت همیشگی، فعال و سالم در ورزش ها شود.

ژیمناستیک بدن شما را روی فرم نگه می دارد و مهارت های اساسی و مهمی نظیر کنترل، انعطاف پذیری و قدرت را برایتان به ارمغان می آورد؛ بدان معنا که شما می توانید کار هایی مثل پریدن و جهش کردن را متفاوت تر از افراد عادی انجام دهید.

بیشتر بدانید…

رژیم غذایی ورزشکاران

انجام حرکات ژیمناستیک در کودکان

ژیمناستیک در واقع نام گروهی از ورزش های مختلف باشگاهی و یا رشته های خاص است. این موارد در واقع همان چیز هایی هستند که احتمالا در تلوزیون برای المپیک و یا بازی های متداول تلوزیونی دیده اید.

به عنوان مثال ژیمناستیک هنری آقایان و خانم ها (همان هایی که در آن مرد بر روی رینگ های خاصی توانایی بدنی و انعطافی خود را نشان می دهد و خانم ها نیز از میله های خاص استفاده می کنند تا حرکات نمایشی خاصی را انجام دهند)، ژیمناستیک ریتمیک (که در آن ورزشکاران یک توپ یا شی خاصی را به هوا پرتاب می کنند و در حین چرخیدن در هوا باید آن ها را دوباره بگیرند) و همچنین ترامپولین که در آن تا ارتفاع سقف به هوا می پرند.

ژیمناستیک همچنین شامل حرکات اکروباتیک و ایروبیکی می شود. همچنین یک رشته خاص دیگر به نام ژیمناستیک برای همه وجود دارد که شامل رشته های مختلف ژیمناستیکی برای همه مردم در همه سنین، جنسیت ها و قابلیت های خاص کاربرد دارد.

چرا ژیمناستیک برای کودکان نوپا مناسب است؟

  • تراکم عضلات و قدرت کودکان نوپا را افزایش داده و کودکان از بچگی ورزشکار می شوند.
  • ژیمناستیک کمک می کند تا بچه ها یاد بگیرند که چگونه تعادل خود را حفظ کنند.
  • بچه ها با آویزان کردن خود از میله ها و یادگیری تاب خوردن، قدرت دست های خود را در گرفتن میله ها بیشتر می کنند.
  • آن ها حتی ممکن است یاد بگیرند که چگونه می توانند چرخش های جلو را در هنگامی که روی میله ها هستند، انجام دهند.
  • با استفاده از توپ و حباب به هماهنگی در دست، چشم و پا و ردیابی بصری کمک می کند.
  • کودکان یاد می گیرند که چگونه به والدین گوش دهند و دستورالعمل ها را دنبال کنند.
  • ژیماستیک دروازه ای برای سایر ورزش ها مانند فوتبال، والیبال، هندبال و… است، به بیانی دیگر ژیمناستیک مادر همه ی ورزش ها است.
  • توسعه نقاط عطف مهم برای نوزادان “از نظر جسمی، روحی و اجتماعی”.
  • اعتماد به نفس کودک را بهبود می بخشد و بچه ها نسبت به خود احساس خوبی دارند.
  • کلاس های ژیمناستیک معمولاً پر از سرگرمی است و بچه ها دوست دارند بروند.
  • ژیمناستیک برای کودکان نوپا

بهترین زمان برای شروع ژیمناستیک چه زمانی است؟

اکثر والدین به محض اینکه بچه هایشان بتوانند راه بروند شروع به ژیمناستیک می کنند. وقتی صحبت از ژیمناستیک به میان می آید برخی از والدین ممکن است فرزندان خود را در سنین پایین ثبت نام کنند درحالی که برخی دیگر ترجیح می دهند صبر کنند تا فرزندشان بزرگتر شوند. عواملی مانند رشد جسمانی کودک ، علاقه به ورزش و سطح توانایی همگی می توانند در تصمیم گیری برای شروع ژیمناستیک کودکان نقش داشته باشند. شروع از سنین پایین مزایای زیادی دارد. برخی از این موارد عبارتند از بهبود رشد فیزیکی ، افزایش هماهنگی و تعادل ، افزایش انعطاف پذیری و قدرت اعتماد به نفس بیشتر. 

بهترین سن برای شروع ژیمناستیک کودکان

ژیمناستیک کودکان از چه سنی شروع می شود؟ مناسب ترین سن برای شروع کلاس های جدی ژیمناستیک در بچه ها 5 سال است. اما برخی از بخش های ژیمناستیک کودکان را در 2 و 3 سال قبول می کنند. سایر سالن های ورزشی و آکادمی ها به عنوان سالن بدنسازی کوچک، کلاس های ژیمناستیک برای نوزادان در سنین 4 تا 10 ماه، 10 تا 19 ماه را برگزار می کنند و تا زمانی که بچه ها به سن مدرسه و بالاتر از آن برسند ورزش ژیمناستیک را ادامه می دهند.

در ابتدا کودکان تمریناتی را برای رشد کلی جسمی انجام می دهند که در حضور در مرحله مقدماتی ممکن است برای کودکان دشوارتر باشد، زیرا بدن آن ها به ورزش عادت ندارد و در عین بازی و سرگرمی نیز خسته می شوند. پس از آموزش عمومی، بچه هایی که بدن آن ها برای ورزش قهرمانی مناسب تر است انتخاب می شوند و می توانند در برنامه های ژیمناستیک به عنوان ترکیبی از فعالیت های پرتلاش و قهرمانی شرکت کنند.

شروع ژیمناستیک از چه سنی دیر است

آنچه قبل از ژیمناسیک کودکان باید بدانیم

ژیمناستیک یک ورزش برای افراد جوان است. سازمان فدرال ژیمناستیکی، که وظیفه رقابت بین المللی را بر عهده دارد اعلام کرده است که ورزشکاران باید برای شرکت در مسابقه حداقل 16 سال سن داشته باشند. اما این قانون تنها از سال 1997 مورد تایید و استفاده قرار داشته است.

ورزشکاری به نام دامینیک مورکینو که یک طلای تیمی را در مسابقات المپیک تابستانی 1996 به دست آورده بود، در آن زمان 14 سال سن داشت. (او همچنین آخرین ورزشکار جوانی بود که اجازه پیدا کرده بود که در مسابقات شرکت کند)

ژیمناستیک کار ها و مربیان این حوزه تاکید دارند با این که مهم است که کودکان ورزش ژیمناستیک را از سن پایینی آغاز کنند، به خصوص اگر دارای پتانسیل و استعداد خوبی هستند، هرگز نباید آن ها را مجبور به شرکت در مسابقه ای کنیم به خصوص اگر تمایلی به این کار نداشته باشند.

ورزش کردن باید سرگرم کننده و جذاب باشد چرا که مربیان و معلمان معتقدند ورزش کردن می تواند پایه ساز زندگی خوب و همراه با عادت های سالم باشد. احتمال این که کودک شما تبدیل به یک آماتور با روحیه رقابت بالا و یا یک ژیمناستیک کار حرفه ای شود پایین است و تعهد مورد نیاز برای این موضوع بالا است.

شروع ژیمناستیک برای بچه ها

شما به راحتی می توانید کلاس های ژیمناستیک را برای کودکانی با دو سال سن پیدا کنید، اما بسیاری از مربیان و متخصصین می گویند بهتر است برای شروع این کار منتظر باشید تا کودک شما 5 تا 6 سال سن داشته باشد تا در برنامه های حرفه ای ژیمناستیک شرکت کند.

👶 ژیمناستیک برای 2-3 سال 

برای کودکانی با سن کمتر، کلاس های مقدماتی باید با تمرکز بر روی ایجاد آشنایی با بدن و همچنین ایجاد علاقه به ورزش و فعالیت بدنی تشکیل شوند. کلاس های ترکیبی والدین به همراه کودکان باید بر روی حرکاتی نظیر بالا رفتن از صخره، خزیدن بر روی زمین و پریدن باشد چرا که این حرکات برای کودکان 2 تا 3 سال مناسب هستند تا بتوانند تسلط بدنی مورد نیاز و اعتماد به نفس لازم را به دست بیاورند.

ژیمناستیک کودکان زیر 3 سال

👼 ژیمناستیک برای 3-5 سال

کلاس های غلت زدن روی زمین کمی به توان فیزیکی بیشتری نیاز دارند و برای کودک هایی بین 3 تا 5 سال مناسب هستند. حرکت های ابتدایی مربوط به ژیمناستیک نظیر سامرسالت، کارتویل و غلت های برعکس به کودکان معرفی می شوند و همچنین فعالیت های مربوط به حفظ تعادل بر روی میله های سطح پایین نیز با شرکت کنندگان کار خواهد شد.

👦 ژیمناستیک برای 6 سال

پس از این که کودک شما توانست این حرکات ابتدایی را به خوبی یاد بگیرید، دیگر آماده ورود به کلاس های مقدماتی ژیمناستیک است که معمولا مناسب برای سن 6 سالگی هستند.

دیگر ورزش ها نیز می توانند در آماده سازی کودکان برای کلاس های مبتدی ژیمناستیک مناسب باشند. رقص باله، کلاس رقص، فوتبال و بیس بال می توانند دقیقا همان مهارت ها، تعادل، اعتماد به نفس و چابکی بدنی لازم را در کودکان شکل دهند تا آماده استفاده از آن ها در ژیمناستیک شوند.

👱‍♂️ ژیمناستیک برای نوجوانان

کودکان بزرگ تر نیز می توانند از شرکت در کلاس های ژیمناستیک بهره ببرند، اما فراموش نکنید که هر چه دیرتر کودک شما کلاس های ژیمناستیک را آغاز کند ، امکان رقابت کردنش با کودکانی که از سنین پایین کار را آغاز کرده اند سخت تر می شود. اما باز هم استثنا در این زمینه وجود دارد. دیانا دو سانتوس، قهرمان جهان برزیلی در رشته ژیمناستیک این ورزش را از سن 12 سالگی شروع کرده بود.

ژیمناستیک برای نوجوانان

خطرات احتمالی شروع ژیمناستیک در سنین نامناسب

به نظر نمی رسد کودکانی که زودتر تمرین های جدی ژیمناستیک را شروع کرده باشند به نسبت کودکانی که دیرتر شروع کرده اند وضعیت خیلی بهتری داشته باشند. در حقیقت، ممکن است زود شروع کردن ژیمناستیک به ضرر کودک شما نیز باشد و موجب کاهش رشد قدی (کوتاهی قد) آنها شود البته توجه داشته باشید که اگر کودک شما تمرینات ژیمناستیک را از کودکی برای قهرمانی شروع کرده باشد و تا بزرگسالی آن را ادامه دهد، ژیمناستیک موجب کوتاهی قد کودک شما شود.

آقای ریک مک چارلز یکی از مربی های کلوپ ژیمناستیک در کانادا در همین زمینه می گوید: ریسک زود شروع کردن ژیمناستیک پیشرفته برای کودکان در سنین کم، سوختن رشد به عنوان یک کودک قبل از رسیدن به دوران نوجوانی است. انجام تمرین های جدی و سنگین ژیمناستیک می تواند خطر های زیادی برای سلامتی کودکان داشته باشد که اکثرا شدید هستند. دختر هایی که به سختی تمرین می کنند معمولا در عادت های ماهانه خود دچار مشکل می شوند.

بروز مصدومیت در ورزش هایی نظیر ژیمناستیک غیر رایج نیست. والدین و همچنین ورزشکاران باید ریسک های کوتاه مدت برای ژیمناستیک کار بودن را با برخی صدمات که تا آخر عمر با فرد همراه هست بررسی کنند. برای برخی از افراد که عاشق این ورزش هستند، این ریسک ها ارزشش را دارند و این افراد از تصمیم خود منصرف نمی شوند.

عوارض ژیمناستیک کودکان

از عوارض ژیمناستیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تأثیر منفی بر رشد:

تمرین مداوم، افزایش توده عضلانی، افزایش بار روی ستون فقرات کودک می تواند تأثیر بر رشد کودک بگذارد. اگر کودکان این ورزش را از سن کم و برای رسیدن به قهرمانی انجام دهند ممکن است این ورزش بر روی مفاصل آن ها تاثیر گذاشته و باعث کاهش رشد قد شود.

اما مربیان این مسئله را با خصوصیات ژنتیک توضیح می دهند و می گویند که کودکان با قد کوتاه برای ورزش های حرفه ای ژیمناستیک انتخاب می شوند زیرا انجام حرکات حرفه ای ژیمناستیک برای افرادی که قد کوتاه تری دارند زیباتر است و آن ها می توانند در آینده در مسابقات بین المللی موفقیت کسب کنند و مورد توجه داوران قرار گیرند، به همین علت است که در بین عموم مردم این جمله که: ژیمناستیک قد را می سوزاند شایع شده است، ولی می توان گفت که این گونه نیست.

خطر جراحات:

پرش، تمرینات روی چوب موازنه و پارالل با فردی که آمادگی کامل ندارد، خطرناک به نظر می رسد و ممکن است سلامت قهرمان آینده را تهدید می کند.

در حقیقت، تا سن 7 سالگی، کودک مشغول تقویت عضلات بدن است، و پس از 7 سالگی کلاس ها به سمت قهرمانی حرکت می کند و هر فرد باید رشته ی خود را در ژیمناستیک مشخص کند و به تدریج تمرینات شروع می شود، اما متاسفانه درصد صدمه در حین اجرای حرکت به صفر نمی رسد ولی مربیان با رعایت موارد آموزشی و کمک به ورزشکار در حین انجام حرکت، و استفاده از ابر ها و تشک های نرم، می توانند ژیمناست های خود را از هر گونه صدمه مصون بدارند.

عوارض ژیمناستیک کودکان دختر

از عوارض ژیمناستیک دخترانه، (ژیمناستیک کودکان دختر و دختران جوان) به دلیل بار زیاد بدن، بلوغ دیررس یا بلوغ تاخیری و مشکلات چرخه قاعدگی ذکر شده است که در اصل ممکن است در هر ورزشی رخ دهد.

ژیمناستیک برای سنین مختلف

مزیت ژیمناستیک برای دختران

ژیمناستیک در بین دختران بسیار محبوب است و تعداد زیادِ زنان شرکت کننده در المپیک و سایر رویدادهای جهانی، شاهد این واقعیت است. والدینی که مطمئن نیستند آیا ثبت نام دخترشان در ژیمناستیک ایده خوبی است یا خیر، باید از مزایای زیر آگاه باشند:

  • به دختر کوچک شما کمک می کند تا از کودکی به خود متکی باشد (مستقل باشد).
  • به رهایی از این ایده متعارف که پسرها در ورزش بهتر از دختران هستند، کمک می کند.
  • به خاطر ماهیت اجتماعی خود، به آنها در ایجاد شخصیتی گرم و جذاب کمک می کند.
  • به آنها در ایجاد مقاومت و استقامت کمک می کند.
  • اهمیت مبارزه و ادامه دادن رقابت را به آنها می آموزد.

مزیت ژیمناستیک برای دختران

شروع ژیمناستیک از چه سنی دیر است؟

شما می توانید ژیمناستیک را از هر سنی که ناگهان علاقه شما به سمت آن بروز می کند شروع کنید، اما اگر می خواهید پس از 12 سالگی ژیمناستیک را شروع کنید بهتر است به سراغ ژیمناستیک تفریحی بروید.

شروع این ورزش از سن بالای 12 سال ممکن است نتواند زمان کافی را به شما برای به دست آوردن مهارت های لازم را بدهد که بتوانید به کمک آن ها به رقابت با افرادی بپردازید که از دوران کودکی در این رشته بوده اند. علاوه بر این برای شرکت کنندگان در مسابقات ژیمناستیک ماکسیمم سنی نیز وجود دارد.

دلایل زیادی برای برگزاری کلاس های ژیمناستیک وجود دارد. ژیمناستیک یکی از تنها ورزشی است که تمام بدن را مورد هدف قرار می دهد. این به این معنی است که شما با رفتن به کلاس ژیمناستیک، حساسیت بیشتری پیدا می کنید و بدن خود را قوی می کنید. بسکتبالیست ها، بازیکنان فوتبال و بسیاری از بازیکنان رشته های دیگر برای تناسب اندام  و تقویت عضلات بدن خود از ژیمناستیک بهره می گیرند.

در برخی تحقیقات، بهترین سن برای شروع ژیمناستیک در دختران در حدود 16 تا 25 سال ذکر شده است. همچنین طبق اظهارات لزلی کینگ، یکی از مسئولان اصلی در حوزه ژیمناستیک ایالات متحده آمریکا، محدوده سنی ورزشکاران مرد ژیمناستیک در المپیک حدود 17 تا 26 سال است.

آموزش پل با توپ

شروع ژیمناستیک در بزرگسالی

شاید با خود بگویید آیا شروع ژیمناستیک در جوانی درست است؟ و یا از خود بپرسید ژیمناستیک برای بزرگسالان مناسب است؟ ما در اینجا به سوالات شما پاسخ داده ایم. با ما همراه باشید.

نکته اصلی این است که نباید اجازه دهید سن، شما را از شروع کلاس ها منصرف کند. به جای نگرانی در مورد اینکه آیا شما برای ژیمناستیک خیلی بزرگ هستید، مهم است که فکر کنید انتظارات شما از این ورزش چیست؟ اگر کسی بخواهد کلاس های ژیمناستیک تفریحی را در یک سالن ورزشی بگذراند، باید به آن کلاس برود! کلاس ژیمناستیک برای افرادی که چه 17 ساله و یا 35 ساله باشند، به آن ها کمک می کند تا احساس چابکی، انعطاف پذیری، قدرت، استقامت و حس خوبی داشته باشند.

اما، اگر دختر 16 ساله شما می خواهد برای اولین بار کلاس را شروع کند، مهم است که درباره انتظارات او از این کلاس صحبت کنید. او احتمالاً رقابت المپیکی نخواهد داشت و ممکن است برای انجام پیچیده ترین حرکات، مبارزه کند تا آن ها را یاد بگیرد و نیاز به تمرینات بیشتری داشته باشد. اما، هیچ یک از این ها دلیلی برای شروع نکردن کلاس ها نیست. هر کس می تواند چیزی را از کلاس ژیمناستیک بدست آورد که برای بدن او بسیار مفید باشد. پس بدون در نظر گرفتن سن، از همین حالا ژیمناستیک را شروع کنید.

ژیمناستیک برای چه سنی مناسب است؟

ژیمناستیک یک فعالیت سرگرم کننده افراد در هر سنی است. اگر فقط به دنبال تفریح هستید محدودیت سنی وجود ندارد. اگر در سنین بالاتر شروع به لذت بردن از ژیمناستیک تفریحی کنید ممکن است مجبور شوید کمی سخت تر تلاس کنید تا انعطاف پذیری خود را بازگردانید اما انجام آن غیر ممکن نیست. فراتر از آن شما فقط باید آهسته شروع کنید و روی افزایش مهارت های خود کار کنید.

آیا ژیمناستیک قد را می سوزاند؟

پاسخ کوتاه به این سوال خیر است! قد ژیمناست های زن و مرد در سنین جوانی یا در دوران تحت تاثیر تمرینات فشرده ژیمناستیک قرار نمی گیرد. همچنین، تمرینات ژیمناستیک باعث کاهش رشد بالا تنه (قد نشسته) یا پایین تنه (پاها) افراد نمی شود. اینکه بگوییم ژیمناستیک باعث کوتاهی قد می شود مانند این است که بگوییم بسکتبال باعث افزایش قد می شود! هیچ کدام از این ادعاها ریشه علمی نداشته و حقیقت ندارند.

بیشتر ژیمناست های رده جهانی، اعم از زن و مرد، کوتاه قد هستند، زیرا چرخاندن سریعتر چیزهای کوچک، راحت تر است. نگه داشتن درست صلیب آهنی برای یک فرد با بازوهای کوتاه راحت تر از کسی است که بازوهای بلندتری دارد. بنابراین، با مقایسه دو نفر که دارای قدرت، اخلاق کاری، مربی و کلا شرایط یکسانی هستند، درمیابیم که ژیمناستی که بدن کوتاه تر با  مرکز ثقل پایین تر و پاهای کوچکتر (احتمال سقوط کمتر روی میله) داشته باشد، نسبت به ژیمناستی که قد بلندتر است، و برای ایجاد چرخش مشابه به قدرت و نیروی بیشتری نیاز دارد، یک مزیت رقابتی دارد.

ژیمناستیک کودکان

مسئله اصلی که به کودکان اجازه می دهد ژیمناستیک را زمانی که سن آن ها بالاتر رفته باشد شروع کنند اندازه بدنی آن هاست. یک پسر یا دختر که عضلات بیشتری دارد و فیزیک بدنی او کوچک باشد به عنوان یک کاندیدای مناسب و عالی برای ژیمناستیک به شمار می رود.

داشتن بدنی عضلانی انرژی و قدرت کامل و کافی بدنی لازم را برای انجام حرکات انفجاری نظیر پریدن، پروانه زدن و موارد این چنینی به همراه دارد و کودکانی با جسه ریز تر توانایی این که بتوانند حرکات و چرخش ها را سریع تر انجام بدهند دارند.

باشگاه ورزشی کودکان اسپین | ژیمناستیک تخصصی | ژیمناستیک ریتمیک | ایروبیک | بدنسازی | اسکیت

مزایای توانایی شروع ژیمناستیک در هر سنی

ژیمناستیک فواید بسیاری برای سلامت روانی و جسمی دارد مانند :

۱. به دست آوردن قدرت 

همانطور که یاد میگیرید که چگونه تمام حرکات مختلف ژیمناستیک را به صورت روان انجام دهید به تدریج قدرت خود را بدست خواهید آورد با شروع از قلب خود. در نتیجه توانایی شما برای انجام حرکات بهبود می یابد و حرکت به مرحله بعدی را آسان تر می کند.

۲. بهبود انعطاف پذیری

اگر می خواهید تمام حرکات ژیمناستیک را به راحتی انجام دهید انعطاف پذیری کلیدی است. بنابراین شما باید قبل از هر جلسه آن را به تدریج گسترش دهید که به شما کمک می کند در طول زمان بسیار انعطاف پذیرتر شوید.

۳.تعادل بهتر

هنگام غلت زدن، راه رفتن در امتداد پرتو تعادل و حتی کشش، تعادل شما با جهش و مرز بهبود می یابد. هنگامی که با قدرت جدید شما همراه باشد، تعادل بهتر هماهنگی کلی شما را نیز بهبود می بخشد.

۴. انضباط خود را افزایش دهید

با شروع سفر ژیمناستیک خود، باید اهداف کوچکی را تعیین کنید و به آنها برسید تا به جلو بروید. این روند تا حد زیادی انضباط شخصی شما را بهبود می بخشد، به خصوص زمانی که شروع به دیدن نتایج کار سخت خود می کنید.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی