باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

تمرینات ژیمناستیک کودکان

ژیمناستیک کودکان بهترین روش تحرک بچه ها

در این مقاله مطالعه می‌کنید

زمانی که پای ژیمناستیک در میان باشد، با سطوح فنی متعددی مواجه خواهید بود. پیشنهاد ما برای کارآموزان جدید این است که با حرکات پایه کار خود را آغاز کرده و به تدریج به سطوح فنی بالاتر برسند. حال این حرکات پایه ی ژیمناستیک کدامند؟ در ادامه 6 حرکت پایه ی ژیمناستیک را شرح می دهیم. این اصول پایه ای برای شاگردان ورزش ژیمناستیک محسوب شده و دانش لازم برای آموختن حرکات پیچیده تر را در اختیار شما قرار می دهد.

تعریف ژیمناستیک کودکان

ژیمناستیک کودکان فعالیتی است که شامل کنترل بدن، انعطاف پذیری، هماهنگی و قدرت است. برای یادگیری تمام عناصر مختلف ژیمناستیک، مانند غلت زدن، خرک کردن، پرتو تعادل و تمرینات زمین، به فداکاری و تمرین نیاز دارد. هدف ژیمناستیک توسعه مهارت های فیزیکی و شناختی در حین تفریح است.

ژیمناستیک برای کودکان پیش دبستانی و کودکان یکی از جامع‌ترین برنامه‌های ورزشی است که در دسترس کودکان است زیرا تعدادی از مهارت‌های پیشرفته مختلف مانند قدرت، انعطاف‌پذیری، سرعت، تعادل، هماهنگی، قدرت و نظم را در یک ورزش گنجانده است.

ژیمناستیک برای کودکان می تواند تأثیر زیادی بر رشد مهارت کودکان داشته باشد. اکنون در میان والدینی که خواهان جایگزینی سالم برای فرزندان خود هستند، محبوب شده است. این یک فعالیت سرگرم کننده است که به بچه ها یاد می دهد که چگونه قسمت های مختلف بدن، ماهیچه ها و ذهن را هماهنگ کنند. بچه ها را به سمت ایجاد یک سبک زندگی سالم سوق می دهد که می توانید از رفتار و ظاهر شخصی آنها متوجه شوید.

ژیمناستیک برای کودکان دو دسته دارد. اولین مورد، نوع تفریحی است، که در آن بچه‌ها در حین یادگیری مهارت‌های اولیه فقط سرگرم می‌شوند. از آن به عنوان ژیمناستیک آکروباتیک، ژیمناستیک ترامپولین، ژیمناستیک روی زمین و غلت زدن یاد می شود. اینها سطوح اولیه یا مقدماتی ژیمناستیک برای بچه ها هستند که آنها را قادر می سازد تا شروع خوبی در زندگی داشته باشند.

نوع دیگر ژیمناستیک برای بچه ها سطح رقابتی است که شامل مهارت های پیچیده تری است که نیاز به تفکر و حرکات فیزیکی پیچیده دارد. این نوع ژیمناستیک برای بچه‌ها اغلب با انواع مختلف تجهیزات مانند تیرهای تعادل، میله‌ها، طناب‌ها، دستگاه‌های خرک و غیره به صورت فردی یا گروهی هماهنگ می‌شود.

پشتک به جلو در ژیمناستیک

پشتک رو به جلو

پشتک رو به جلو یکی از ساده ترین حرکات پایه ی ورزش ژیمناستیک است. این حرکت نه تنها اساس سایر حرکات پیچیده تر محسوب می شود، بلکه راه نجات هر ژیمناست در مواجهه با اشباهات یا شرایط مختلف است. در چنین شرایطی، با انجام این حرکت امنیت در زمان فرود روی زمین تضمین می شود. حالت آغازین بدن برای اجرای پشتک رو به جلو، حالت ایستاده ی صاف با پاهای چسبیده به هم و دست ها کشیده رو به جلو است.

 چانه ی خود را رو به داخل داده و در هنگام پشتک تمرکز کنید که به جای کله، شانه های شما با زمین برخورد داشته باشد. کلید انجام صحیح و آسان این حرکت این است که طی آن نگاه خود را روی ناف خود نگه داشته و تا زمانی که پاهای شما در سوی دیگر به زمین نرسیده خم بمانید.

حرکت چرخ و فلک در ژیمناستیک

چرخ و فلک

حرکت چرخ و فلک عموماً حرکتی برای آشنایی ژیمناست های جوان با فنون پیچیده تر ژیمناستیک است. این حرکت دارای سطوح فنی مختلفی می باشد. ابتدا تمرین خود را با یادگیری یک چرخ و فلک کودک شروع کنید و در نهایت می توانید یک چرخ و فلک کامل را انجام دهید. برای شروع، صاف ایستاده و دستان خود را رو به بالا بکشید. یک پا را جلوتر از دیگری روی زمین قرار دهید (تقریباً در حالت نیم خیز).

 سپس، رو به جلو خم شده و از بغل (زاویه ی 90 درجه) کف دستان خود را روی زمین قرار دهید. سپس پاهای خود را یکی پس از دیگری، با فشار به زمین رو به بالا پرت کنید. در زمان فرود، سعی کنید به همان حالت شروع حرکت (یک پا کمی جلو تر از دیگری و دست ها کشیده رو به بالا) بازگردید.

پشتک رو به عقب

پشتک رو به عقب یا پشتک وارو یکی از بهترین راه ها برای عادت دادن یک ژیمناست به حرکات رو به عقب بدون دیدن زمین پشت سر فرد می باشد. این حرکت نیز یکی از پایه های کلیدی برای اجرای بسیاری از حرکات پیچیده ی ژیمناستیک محسوب می شود. برای شروع، در حالی که زانو های شما به هم چسبیده بأیستید و به حالت نشسته تغییر موقعیت دهید.

 در حالی که کف دستان شما رو به بالا است، دست های خود را روی شانه قرار داده و کمر خود را رو به عقب خم کنید. تا جایی که دستان و پشت شما با زمین یا تشک برخورد کند به پشتک ادامه دهید. چانه ی خود را رو به داخل جمع کنید. سپس پاها و بعد از آن لگن خود را به سمت بالای سر خود حرکت دهید. زمانی که پاهای شما به تشک رسید، بار دیگر خود را به حالت زانوهای چسبیده در شروع حرکت برگردانید و دوباره صاف بأیستید.

حرکت های ژیمناستیک

بالانس

حرکت بالانس یا هند استند ممکن است برای بسیاری از افراد حرکتی دشوار و ترسناک محسوب شود! به همین دلیل این حرکت یکی دیگر از حرکاتی است که دارای سطوح فنی مختلفی می باشد. بسیاری از ژیمناست ها ابتدا تمرین این حرکت را با تکیه دادن به یک دیوار آغاز می کنند تا به ماندن در این حالت وارونه عادت کنند.

برای شروع بالانس با دیوار، روی زمین و پشت به دیوار بنشینید. دستان خود را با فاصله ی عرض شانه و انگشتان باز، جلوی خود روی زمین قرار دهید. کف پاهای خود را به پایین دیوار چسبانده و از عقب روی دیوار و به سمت بالا تا جایی که مسلط هستید گام بردارید. زمانی که قادر بودید به زاویه ی 90 درجه ی کامل برسید، می توانید پاهای خود را به نوبت از دیوار برداشته تا موقعیت بالانس را به صورت نیمه تجربه کنید.

نکات ایمنی برای بالانس زدن در ژیمناستیک

زمانی که به موقعیت بالانس با یک پا کاملاً مسلط شده و عادت کردید، می توانید هر دو پای خود را از دیوار برداشته تا برای بالانس کامل تمرین داشته باشید. تا زمان تسلط کامل، برای حفظ تعادل در زمان یادگیری، حتماً طی این تمرین نزدیک دیوار باشید. یک راهکار دیگر برای ایمنی در صورت از دست دادن تعادل بدون دیوار، این است که با فرود چرخ و فلک از زمین خوردن خود جلوگیری کنید. هر قدر بیشتر به حرکت هند استند یا بالانس عادت کنید، کنترل بیشتری در این حالت خواهید داشت. شاید باورش دشوار باشد، اما در زمان بسیار کوتاهی خواهید توانست در هر مکانی این حرکت را به زیبایی اجرا کنید.

پل در ژیمناستیک

حرکت پل که با نام خم از پشت نیز شناخته می شود، یکی از حرکات پایه ی پیچیده تر برای افراد مبتدی محسوب می شود که برای اجرای حرکات حرفه ای دیگر به آن نیاز خواهید داشت. برای شروع، پشت به زمین دراز کشیده و کف دستان خود را کنار گوش های خود روی زمین قرار دهید. 

زانوها و آرنج های شما باید همگی خم شده و رو به سقف قرار بگیرد. لگن خود را از زمین بلند کرده و کف دست ها و پاهای خود را روی زمین فشار دهید. بدن شما باید در یک حالت حلالی و C شکل قرار بگیرد. در تمرین های متعدد سعی کنید دستان و پاهای خود را تا جای ممکن صاف کنید.

حرکت پل در ژیمناستیک

خم از پشت و خم از پشت پا بالا

زمانی که به طور کامل به حرکت پل مسلط شدید، برای یادگیری و اجرای حرکات خم از پشت و خم از پشت پا بالا آماده خواهید بود. تفاوت این حرکات با پل در این است که از حالت ایستاده آغاز می شوند. برای شروع تمرین این حرکات حتماً از یک دوست یا مربی بخواهید که در هنگام اجرای حرکت مراقب شما باشد. این فرد می تواند به خم کردن کمر شما به پشت کمک کند.

از حالت ایستاده در حالی که دست های فرد همراه شما روی کمر و شکم شما است حرکت را آغاز می کنید. دستان خود را رو به بالای سر خود کشیده و تا جایی که کف دستان شما از پشت به زمین برسد، به آرامی شروع به خم شدن به سمت عقب کنید. در صورت اجرای صحیح، در نهایت در حالت پل قرار خواهید گرفت.

ورزش ژیمناستیک کودکان چیست؟

ژیمناستیک کودکان یکی از جامع ترین برنامه های ورزشی برای سبک زندگی است که برای کودکان نیز در دسترس بوده و توانایی، انعطاف پذیری، سرعت، تعادل، هماهنگی، قدرت و نظم آن ها را افزایش می دهد. کودکان از داشتن یک سبک زندگی فعال و شرکت در هر ورزشی سود می برند.
 آکادمی متخصصان اطفال آمریکا بر این باور است که شرکت در ورزش های سازمان دهی شده فرصت افزایش سطح فعالیت و همچنین رشد اجتماعی و جسمانی را به افراد جوان ارائه می کند. صرف نظر از اینکه فرد به صورت تفریحی یا رقابتی به انجام ژیمناستیک می پردازد، مهارت های یاد گرفته در ژیمناستیک می توانند به توسعه کلی کودک کمک کنند.

انواع حرکات ژیمناستیک کودکان

تأثیر ورزش بر بلوغ زودتر از موعد در کودکان

ورزش یکی از بهترین روش های مقابله با بلوغ زودرس است. متأسفانه چاقی و فقر حرکتی و تنبلی نوجوانان باعث بروز بلوغ زودرس می شود مشکلات قامتی و حرکتی، سبک تغذیه ای غلط، دیابت، چربی خون، فشارخون بلوغ زودرس را ایجاد می کند. بلوغ زودرس منجر به آن می شود که قد دختران رشد کافی پیدا نمی کند خیلی زود تغییر فرم بدنی در دختران را رقم می زند و در شرایطی که رشد عقلی کافی ندارند با مسائلی مواجه می شوند که خطرناک است. مطمئن باشید که مشکلات و نابهنجاری ها در میان دختران ورزشکار کمتر است.

ورزش وقت بچه ها را به خوبی پر می کند و انرژی آن ها را به خوبی تخلیه می کند. شرکت در ورزش های فردی و گروهی در دوران بلوغ به تندرستی جسمی و روانی و حل مشکلات رفتاری فرد مانند: کم رویی، گوشه گیری، اعتماد به نفس پایین و پرخاشگری تأثیر به سزایی دارد.

 

برای شروع ژیمناستیک از چه سنی بهتر است؟

به طور کلی بهترین سن برای شروع ژیمناستیک بین پنج تا هفت سالگی پذیرفته شده است. این به این دلیل است که در این سن، کودکان به طور طبیعی حس هماهنگی و کنترل بر بدن خود و همچنین تسلط بر مهارت های حرکتی اساسی مانند دویدن و پریدن دارند. ژیمناستیک به آن‌ها کمک می‌کند تا این توانایی‌های فیزیکی اولیه را اصلاح کنند و در عین حال فرصتی را برای کودکان فراهم می‌کند تا خود را در یک محیط سرگرم‌کننده و حمایت‌کننده به چالش بکشند.

مزایای ژیمناستیک برای کودکان

سلامت عمومی

انجام ورزش ژیمناستیک کودکان به انها کمک می کند تا از نظر فیزیکی فعال شده و تندرست و متناسب بمانند. شرکت کردن در هر ورزشی به طور قابل توجهی خطر اضافه وزن، ابتلا به بیماری قلبی و دیابت را در دوران بزرگسالی کاهش می دهد. زیرا عاداتی که فرد در کودکی یاد می گیرد اغلب به همراه خود به دوران بزرگسالی منتقل می کند.

مشارکتی عادی در انجام ورزش ژیمناستیک می تواند چگونگی داشتن یک سبک زندگی سالم و همچنین باقی ماندن در این ورزش را همزمان با رشد به کودک آموزش دهد.

مزایای اجتماعی

با انجام ورزش ژیمناستیک کودکان کمک میکند تا بهتر خوابیده و جهت مواجه بهتر با چالش های جسمانی و عاطفی زندگی به مهارت هایی مجهز باشند. شرکت در یک کلاس عادی ژیمناستیک به کودکان کم سن این فرصت را می دهد تا با افراد هم سن خود ارتباط برقرار کرده، با یکدیگر به عنوان یک تیم همکاری داشته و با بزرگسالان معاشرت کند.

آکادمی ژیمناستیک بوستون بر این باور است که ورزش ژیمناستیک به کودکان فرصت یادگیری مهارت های اجتماعی را می دهد. از جمله این مهارت ها می توان به گوش دادن، پیروی از راهنمایی ها، رعایت نوبت، ساکت بودن و احترام به دیگران اشاره کرد. علاوه بر آن، کودکان نیز اوقات خوشی را سپری کرده، با دوستانی جدید آشنا شده و داشتن استقلال را یاد می گیرند.

نظم و تعهد

طبیعت چالش برانگیز ژیمناستیک نیازمند نظم و تعهد است. ساختار دروس ژیمناستیک، نتیجه دادن تلاش بسیار و داشتن تعهد را به کودک می آموزد. تجربه های مثبت در ژیمناستیک می توانند از طریق دست آورد ها در فرد اعتماد به نفس ایجاد کرده و برای کودکان روشن سازند که تعهد به انجام ورزش برای آن ها سودمند است.

قوانین و آداب رفتاری در ژیمناستیک به کودکان کمک می کند تا اهمیت قوانین مرتبط با ایمنی و احترام متقابل را فرا گیرند.

مهارت های حرکتی، هماهنگی و تعادل

با انجام ژیمناستیک کودکان به آنها کمک می کند تا برای خود یک محدوده حرکتی ساخته و مهارت های هماهنگی را به دست آورند. این ورزش همچنین در توسعه حس خوبی از تن آگاهی کمک می کند.

یک ژیمناست جوان چگونگی استفاده از بخش های مختلف بدن خود در روش های مختلف را خواهد آموخت. سازمان English Gymnastics مدعی است که شرکت در ورزش ژیمناستیک تن آگاهی، کنترل و هماهنگی فرد را افزایش داده که این موارد می توانند برای دیگر فعالیت های جسمانی، ورزش ها و زندگی روزمره مفید باشند.

باشگاه ژیمناستیک برای کودکان

توانایی

ژیمناست ها به سبب نسبت عالی توانایی به وزن خود، مشهور هستند. انجام ورزش ژیمناستیک در سنین کم می تواند به ساخت زمینه های توانایی، استقامت و قدرت عضلانی در تمامی نقاط بدن کمک کند. به گفته مدرسه بین المللی ژیمناستیک، ژیمناست ها با انجام تمرینات معمول قوی تر می شوند که این خود به عضلانی شدن بدن، سفت شدن عضلات، افزایش تعادل و داشتن وضعیت بدنی بهتر کمک می کند.

سرگرم کننده

ژیمناستیک سرگرم کننده عالی ورزشی است که ممکن است سرگرمی بی پایانی برای بچه ها فراهم کند. در هر کلاس، کودکان چیز جدیدی یاد می‌گیرند، چه رول‌های رو به جلو یا چگونه تعادل خود را حفظ کنند. ژیمناستیک محبوب ترین درس آموزش برتر است و دلیل خوبی برای آن وجود دارد: بچه ها آن را دوست دارند.

انعطاف پذیری

FlexibilityGymnastics یک راه عالی برای انجام تمرینات مورد نیاز برای بهبود تعادل، هماهنگی و انعطاف پذیری است. از چرخاندن تا چرخیدن روی میله‌های موازی و اسب پومل، بدن باید به طرق مختلف حرکت کند و در عین حال تعادل خود را حفظ کند.

مهارت های لازم برای شروع ژیمناستیک کودکان در 13 سالگی

یک فرد تازه کار که به تازگی ژیمناستیک در سن 13 سالگی را شروع می کند، حداقل نسبت به ژیمناست های جهانی در زمینه ژیمناستیک هنری دیر اقدام کرده است. اما با این حال، یک ورزشکار خوب می تواند اصول ورزش را تقریبا به سرعت فرا گیرد. جو پرسکات، داور سازمان British Gymnastics، در یک پرسش و پاسخ با سایت ((جوانان با استعداد)) بیان می کند: قبل از شروع ژیمناستیک کودکان، نیازی به داشتن هیچ گونه مهارت خاصی ندارید و بسیاری از معیار های مورد نیاز از طریق تمرین کردن به دست می آیند.

🤸‍♂️مطالب مرتبط: 20 حرکت فوق العاده برای آموزش ژیمناستیک در خانه

انعطاف پذیری

ژیمناست ها از روز اول تمرین بر روی افزایش انعطاف پذیری خود کار می کنند. این افراد بدون داشتن انعطاف پذیری قادر به یادگیری مهارت های لازم، تسلط در انجام هر حرکت و انجام روتین های موفقیت خود نخواهند بود.

هر دوی انعطاف پذیری پویا و ایستا جهت رعایت تمامی قوانین ورزش الزامی می باشند. پرسکات بیان می کند که ژیمناستیک ریتمیک نیازمند انعطاف پذیری زیادی می باشد.

توانایی و قدرت

روتین های ژیمناستیک رقابتی، مختصر اما شدید هستند به همین دلیل توانایی و قدرت مهم تر از استقامت هوازی می باشند. داشتن یک نیم تنه بالای قوی در ژیمناستیک هنری مردان اهمیت ویژه ای دارد.

پرسکات می گوید: دارحلقه ها نیازمند سطوح بالایی از توانایی جسمانی هستند. ژیمناست ها باید توانایی عملکردی خود را توسعه دهند. ساخت عضلات جهت نمایش می تواند به اجرای ژیمناست آسیب برساند.

عکس ژیمناستیک کودکان

هماهنگی

یک ژیمناست رقابتی باید در حین روتین ها با سرعت و روانی از یک مهارت به مهارت دیگر حرکت کند. حرکاتی که در آن ها از میله استفاده می شود مخصوصا دشوار هستند. وبسایت سازمان ژیمناستیک آمریکا بیان می کند میله های موازی نیازمند سطح بالایی از هماهنگی چشم و دست، زمان بندی و تعادل هستند.

بسیاری از حرکات باید به وسیله انعطاف میله ها هماهنگ شوند. منحرف شدن دید ژیمناست از میله ها در مهارت های سطح بالا، گرفتن دوباره میله ها و ادامه دادن حرکت به صورت روان را دشوار می کند.

جهش و پریدن به سمت بالا

افراد مسابقه دهنده در ژیمناستیک هنری، ریتمیک و هوازی باید پاهایی سریع و چالاک داشته باشد. عناصر موجود در رقص و حرکت غلت خوردن در ژیمناستیک کودکان برای بسیاری از حرکت ها ضروری هستند. بسیاری از ژیمناست ها قبل از رفتن به زمین فنری جهت تمرین کردن، در حالی که در حال یادگیری اصول ژیمناستیک هستند با ترامپولین ها تمرین می کنند. ژیمناست ها باید علاوه بر قدرتمند بودن، چالاک نیز باشند.

سازمان ورزش استرالیا بیان می کند امروزه ژیمناست های مرد نسبت به ژیمناست ها در دهه 50 میلادی جثه ای کوچک تر دارند. ژیمناست های مرد با اینکه به شدت عضلانی هستند اما انعطاف پذیری و چالاکی کافی برای اجرای مهارت های لازم در مسابقات برجسته جهانی را نیز دارند.

برای رزرو دوره، همین حالا با باشگاه ورزشی کودکان اسپین تماس بگیرید!

تلفن: 09129171854

باشگاه ژیمناستیک کودکان

باشگاه ورزشی اسپین کلاب به صورت تخصصی برای کودکان طراحی شده است و شامل رشته های ورزشی متفاوتی برای کودکان است. این رشته های ورزشی شامل باله ، ژیمناستیک کودکان ، ژیمناستیک آکروباتیک و اریال یوگا کودکان می باشد. شما می توانید برای ثبت نام فرزندان خود در رشته های ورزشی متفاوت با ما در اسپین کلاب همراه باشید.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی