صفر تا صد اسکیت روی یخ [برای مبتدی ها]

0

تا کنون چند بار به خود گفته اید: من امروز بالاخره اسکیت روی یخ رو یاد می‌گیرم! چند بار تاکنون به این فکر افتاده اید و از آن منصرف شده اید؟ ما در ادامه نظر شما را به کلی در مورد پاتیناژ تغییر می دهیم


یادگیری پاتیناژ مستلزم پشتکار بسیار است اما شما می ‌توانید. تنها چیزی که شما نیاز دارید تسلط کافی بر برخی مهارت های اصلی است تا برای آنچه که تصورش را داشتید آماده شوید.

📌  تقویت مهارت های اسکیت روی یخ

۱. آماده شدن

آمادگی برای اسکیت روی یخ

  •  برای رفتن روی یخ باید اسکیت پوشید و برای این کار می ‌توانید تا زمانی که تصمیم قطعی برای فیگور اسکیتینگ می‌ گیرد، کفش اسکیت را اجاره کنید. همچنین برای این کار از پوشیدن لباس گرم نیز نباید غفلت ورزید و از شال و دستکش استفاده کرد.
  •  از مناسب بودن اندازه اسکیت اطمینان حاصل نمایید. کفش اسکیت باید راحت باشد و نباید به اندازه ای تنگ باشد که موجب اذیت شدن انگشتان یا سوزش شود.
  • بند کفش اسکیت را نیز باید محکم بست تا مانع از چرخش قوزک پا شود. کفش اسکیت باید مانند دستکش که اندازه دست است، اندازه آن مناسب پا باشد.

۲. چگونه زمین خوردن را بیاموزید

  •  اولین چیزی که به عنوان یک فیگور اسکیتر باید بیاموزید، چگونه زمین خوردن است. در اسکیت ممکن است شخص بسیار زمین بخورد و به همین دلیل باید چگونه زمین خوردن را یاد بگیرد تا آسیبی نبیند.
  • زمین خوردن را تمرین کنید و هرگاه می خواستید زمین بخورید، خم شوید تا روی زمین بنشینید که در این صورت قسمت تحتانی بدن و کناره ها به جای شکستگی و آسیب جدی، فقط دچار ضربه می‌ شود. سعی کنید در هنگام زمین خوردن دستان خود حائل نکنید زیرا این کار باعث آسیب دیدگی مچ و انگشتان دست می‌ شود.
  • همچنین علاوه بر زمین خوردن باید نحوه بلند شدن سریع از زمین را نیز بیاموزید زیرا در صورت زمین خوردن ممکن است کسی در بلند شدن به شما کمک نکند.

۳. شل کردن زانوها

  •  مورد بعدی که به عنوان یک فیگور اسکیتر باید تمرین کنید شل کردن زانو ها است. زمانی که شما یک اسکیت باز مبتدی هستید به دلیل ضعیف بودن عضلات، به طور طبیعی می خواهید زانو های خود را سفت نگه دارید؛ اما شل کردن زانو ها در اسکیت روی یخ از اهمیت به سزایی برخوردار است و شما می ‌توانید به راحتی حرکت کنید. این عمل همچنین می‌ تواند مانع از آسیب دیدن پاها نیز شود.
  • علاوه بر این تمرین کردن باعث می‌ شود بتوانید عضلات خود را شل کرده و به راحتی حرکت دهید. کمی خم شدن نیز می‌ تواند باعث شل کردن زانو ها شود.

۴. حرکت به جلو را یاد بگیرید

فیگور اسکیتینگ

  •  اکنون که می ‌توانید به راحتی بایستید، می ‌توانید حرکت به جلو را تمرین کنید. برای این کار باید یک پا در جلو قرار داد و پای دیگر را به آرامی به عقب و کنار فشار داد. فشار پای پشتی موجب حرکت شما روی یخ می‌ شود. سپس باید پای پشتی را به جلو آورده و برای حرکت این کار را با پای دیگر انجام داد.

۵. توقف کردن

  • پس از آنکه حرکت به جلو را یاد گرفتید باید نحوه توقف کردن را نیز بیاموزید. ساده ترین نوع توقف از طریق خم کردن زانو و کج شدن به سمت کناره ها است که باعث تغییر جهت تیغه ها از جهت حرکت و سبب توقف می‌ شود.
  •  نوع دیگری از توقف، توقف T است که با چرخاندن یکی از تیغه ها و تشکیل شکل T با تیغه دیگر انجام می‌ شود و مانع از حرکت می‌ شود.

📌  یادگیری حرکات اصلی اسکیت روی یخ

۱. حرکت به عقب را بیاموزید

انواع اسکیت روی یخ

  • حرکت به عقب تقریباً همیشه یکی از اولین حرکاتی است که به عنوان فیگور اسکیتر میاموزید. این حرکت در واقع یکی از مهم ترین فن های اسکیت روی یخ است که باید آن را آموخت و بر آن تسلط پیدا کرد. یادگیری آن مستلزم هماهنگی و تمرین و همچنین شکیبایی است.
  • این حرکت همانند حرکت به جلو است با این تفاوت که برعکس آن است. برای انجام این حرکت در حالی که وزن بدن را روی یکی از پا انداخته، با پا دیگر حرکتی شبیه کشیدن لیمو روی یخ انجام داده و خود را به عقب هل می دهیم.

۲. برگشت را بیاموزیم

  • برگشت تند یا آرام نیز یکی از مهارت اصلی برای اسکیت روی یخ است. یکی از دیگر از مهارت هایی که باید فرا گرفت روش جامع تری برای انجام برگشت است. دو روش رایج برای انجام برگشت وجود دارد که عبارت‌اند از:
  • حرکت متقاطع رو به جلو برای انجام برگشت های بزرگ و شتاب گرفتن برای پرش است. اساساً انجام این حرکت شبیه حرکت رو به جلو است با این تفاوت که پاها به صورت متقاطع قرار گرفته و به آرامی برگشت انجام می‌ شود. این حرکت را نیز می ‌توان در حرکت به عقب نیز انجام داد، هرچند ابتدا باید با حرکت به جلو آن را شروع کرد.
  • سه برگشت یکی دیگر از روش های برگشتن است که برای چرخش تند و تغییر جهت استفاده می‌ شود. این روش برگشت جامع بوده و انجام آن برای افراد مبتدی امکان پذیر است.

۳. چرخش را فرا بگیرید

  • انواع مختلفی از چرخش در اسکیت روی یخ وجود دارد که تعدادی از آن ‌ها برخلاف اینکه سخت به نظر می‌ رسند، آسان هستند. پس از مدت یک سال تسلط بر دیگر حرکات، قادر به انجام چرخش خواهید بود.
  •  چرخش اصلی به صورت چرخش دایره ای در یک محل است
  • چرخش مارپیچ نیز به وسیله یک پا و تناسب قسمت بالایی بدن با یخ انجام می‌ شود

۴. زنجیره حرکات را بیاموزید

پاتیناژ

دراسکیت روی یخ مجموعه ای از حرکات و فنون تحت عنوان فوت وُرک footwork وجود دارد که معمولاً شامل مجموعه ای از برگشت، چرخش و پرش است. علاوه بر این زنجیره ها و مجموعه حرکات بسیاری با عنوان های گوناگون مانند موهاک Mohawk و والتز waltz نیز وجود دارند.

📌  تقویت مهارت های اسکیت روی یخ

✅  راحت بودن

با هر بار یادگیری حرکتی تازه، قبل از آنکه به سراغ حرکت بعدی بروید مدتی همان حرکت را انجام می ‌دهید. تکرار این حرکات باعث می‌ شود به مرور زمان این حرکات را راحت تر انجام بدهید.

✅  پرورش عضلات

اسکیت روی یخ در ایران

 اگر شما می‌ خواهید در فیگور اسکیت خوب و راحت باشید، باید دارای بدنی قوی و سالم باشید. برای این کار تمرین زیاد و داشتن برنامه غذایی سالم نیاز است. بدن شما برای انجام فعالیت به پروتئین زیادی نیاز دارد. از این رو برای تأمین پروتئین فاقد چربی از ماهی، گوشت بوقلمون و انواع مغز استفاده کنید تا بدن نیز دچار کاهش وزن نشود.

✅  زیر نظر مربی کار کردن

 این امر شاید هزینه بسیار زیادی را در بر داشته باشد اما باعث تقویت مهارت ها می‌ شود. مربی خطاهای شما را می ‌بیند و به شما در رفع آن ‌ها کمک می ‌کند. مربی همچنین می‌ تواند به شما مهارت ها و فنون جدید را بیاموزد و از شما یک فیگور اسکیتر خوب بسازد.

✅  تمرین، تمرین و تمرین

اسکیت روی یخ مهارت بسیار سختی است که تنها با تمرین زیاد میسر می‌ شود و اگر آن کار آسانی بود، همه می ‌توانستند فیگور اسکیتر باشند. این جمله به این معنا است که اگر شما نیز می‌ خواهید فیگور اسکیتر خوبی باشید، باید زیاد تمرین کنید. به همین دلیل شاید زمان بسیار زیادی طول بکشید تا به نقطه ای می‌ خواهید دست یابید؛ اما نگران نباشید و تمرین کنید و باور داشته باشید که می ‌توانید.

باشگاه ورزشی ژیمناستیک ریتمیک و اسکیت نمایشی اسپین

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.