باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

افزایش وزن کودکان نوپا

غذاهای چاق کننده برای کودک نوپا

در این مقاله مطالعه می‌کنید

بررسی منحنی رشد کودک از اهمیت زیادی برخوردار است و والدین همیشه باید مراقب باشند که نوزادانشان مطابق با سن و جنسیت خود، افزایش وزن مناسبی داشته باشند. شما ممکن است متوجه شوید که کودک نوپای شما، خوب غذا می خورد اما افزایش وزن زیادی ندارد. گرچه، نیازی به نگرانی نیست. برخی از کودکان، میزان متابولیسم بالایی دارند و کالریها را سریعتر می سوزانند. در ادامه مطلب، به چند نوع از غذاهای چاق کننده که به افزایش وزن کودکان نوپا کمک می کنند، اشاره شده است.

راههای افزایش وزن سریع کودک

گنجاندن غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی در برنامه ی غذایی کودکان، برای جبران سبک زندگی فعال آنها، بسیار مهم است. کودکان کم غذا، معمولاً از خستگی، آسیب پذیری و رشد آهسته رنج می برند. یک برنامه غذایی غنی از مواد مقوی می تواند به افزایش وزن آنها کمک کند و در عین حال ویتامین، مواد معدنی و پروتئین های لازم جهت افزایش وزن ثابت را به آنها برساند.

از سوی دیگر، افزایش وزن بیش از حد می تواند منجر به چاقی شود که ممکن است بیماری های زیادی را در سنین جوانی به دنبال داشته باشد. چربی برای برنامه غذایی کودک ضروری است، اما فقط نوع مناسبی از چربی می تواند به رشد کودک کمک کند.

غذای سالم برای افزایش وزن کودکان نوپا

زمانی که کودکان نوپا مستقل می شوند، بیشتر از قبل نسبت به غذاهای خود بهانه گیری می کنند. والدین، اغلب اوقات درگیر ناخنک زدن کودکان به غذا هستند، چرا که آنها در برنامه غذایی خود نیاز به تنوع دارند. غذایی که برای کودکان آماده می شود، در حالی که مواد غذایی ضروری برای فعال ماندن و دستیابی به میزان رشد سالم آنها را تأمین می کند، باید مطابق میل پرزهای چشایی در حال رشد آنها نیز باشد.
نکات زیر به شما کمک می کنند که غذاهای مختلفی را در برنامه ی غذایی کودک خود جای دهید تا از سلامت او مطمئن شوید.

 

غذاهای چاق کننده برای کودک یک ساله

7 چربی سالم که باید به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید
۱. آووکادوها
۲. ماست و شیر کامل
۳. روغن زیتون اضافی
۴. ماهی تن سبک
۵. کره بادام
۶. دانه کدو تنبل آسیاب شده
۷. تخم مرغ کامل

شیر مادر و افزایش وزن نوزاد

شیر مادر تا 6 ماهگی و حتی یک سالگی، بهترین غذا برای نوزاد است. تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی، برای دریافت بیشترین مواد مغذی، باعث افزایش وزن کودکان نوپا و سلامتی نوزاد اهمیت زیادی دارد. مادر برای تأمین مواد غذایی مورد نیاز نوزاد، باید غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی مصرف کند تا میزان شیر خود را افزایش دهد.

به مادر شیرده توصیه می شود که مطابق با طب سنتی، زیره و رازیانه را آسیاب کند و به همراه روغن حیوانی، برگ شنبلیله و شوید یا مواد شیر افزای دیگر مصرف کند.

غذاهای چاق کننده برای کودک نوپا

چگونه می توانید وزن کودک خود را افزایش دهید؟

برخی از نوزادان به سختی غذا می‌خورند و به نظر می‌رسد که در مورد افزایش وزن نمی‌توانند این روند را حفظ کنند. اگر احساس کردید که کودک شما در بلع مشکل دارد، بین شیر خوردن استفراغ می کند، به نظر می رسد آلرژی غذایی دارد، رفلاکس دارد یا اسهال مداوم دارد، با پزشک اطفال خود تماس بگیرید.این مسائل می تواند مانع از جذب کالری مورد نیاز کودک شما شود. هنگامی که این احتمالات را لغو کردید، اگر شما و پزشک اطفال کودکتان به این نتیجه رسیدید که لازم است، می‌توانید استراتژی مناسبی برای کار در جهت افزایش وزن مورد نظر پیدا کنید.

پوره سیب زمینی برای نوزاد 6 ماهه

سبزیجات نشاسته دار مانند سیب زمینی و سیب زمینی شیرین، غنی از چربی های سالم هستند. سیب زمینی یک منبع عالی انرژی و کربوهیدرات می باشد و کودکان عاشق پوره سیب زمینی و پنیر هستند. سیب زمینی شیرین غنی از بتاکاروتن و شکر می باشد. پوره سیب زمینی شیرین با عدس، شیر، پنیر یا حتی به تنهایی مزه ای عالی دارد و بدون هیچ زحمتی به افزاش حجم کالری مصرفی کمک می کند.

میوه ها برای افزایش وزن

موز، انبه و سیب مواد غذایی ایده آلی هستند که می توانید از 6 ماهگی به صورت تکه های کوچک به کودک خود دهید یا آنها را از 7 ماهگی به بعد به میلک شیک ها اضافه کنید. همچنین، می توانید با این میوه ها، اسموتی درست کنید و روی آن آجیل پودر شده بپاشید. موز، منبع طبیعی انرژی و کربوهیدرات می باشد که در هر 100 گرم، حاوی 105 کالری است.

👈🏻اهمیت تغذیه مناسب در کودکان و نوجوانان👉🏻

افزایش وزن کودکان نوپا با آواکادو

آواکادو سرشار از چربی سالم می باشد و کالری بالایی دارد که این ویژگی آن را تبدیل به یک غذای سالم و ایده آل برای کودکان 6 ماهه می کند. یکی از بهترین غذاهای پرکالری برای وزن گیری کودکان، آواکادو می باشد که طعم بسیار خوبی به سوپها، سس ها، کره های طعم دار و اسموتی ها می دهد. کودکان معمولاً بافت نرم و لطیف آواکادو را دوست دارند.

گلابی و سیب

گلابی، سرشار از فیبر، ویتامین C، ویتامین B6 و آهن می باشد که می توان آن را به صورت پوره آماده کرد. برای کودک سه ماهه خود، پوره سیب و گلابی درست کنید و برای عطر و طعم بیشتر، روی آن پودر دارچین بپاشید. مناسب ترین سن برای مصرف، کودک 6 ماهه است.

میوه ها و غلات برای افزایش وزن

غذاهای چاق کننده برای کودک نوپا

ماهی، منبع غنی امگا 3 می باشد که فواید زیادی برای رشد مغز و تولید هورمون دارد. غذاهای دریایی سرشار از پروتئین و ویتامین هستند. مرغ، سرشار از نیاسین، منیزیوم، فسفر، ویتامین B6 و B12 می باشد و می توان برای کودک 7 ماهه خود، آن را به صورت خورشت یا سوپ آماده کرد یا به برنج اضافه کرد.

مصرف غلات و سبزیجات پخته شده

تقریباً در سن یک سالگی، شما می توانید به کودک خود غذاهای انگشتی دهید. غذاهای انگشتی، غذاهایی هستند که کودک به تنهایی می تواند در دست بگیرد و بخورد. شما می توانید نان پاراتای هندی را با سبزیجات پخته شده پرکنید، روی آن روغن حیوانی بمالید و به قطعات کوچکتر تقسیم کنید. همچنین می توانید این نان را با تکه هایی از مرغ ریش ریش شده پر کنید و به کودک دهید. غلات، میان وعده هایی عالی برای کودکان نوپا هستند. بنابراین، سعی کنید به کودک خود، غلات صبحانه مانند کورن فلکس جذب شده در شیر دهید.

تغذیه کودک 7 ماهه با دال عدس و ماش

دال عدس و ماش سبز سرشار از کلسیم، پروتئین و اسیدهای چرب ضروری هستند که به رشد مغز کمک می کنند. ماش سبز را می توان به همراه برنج پخت. همچنین می توان مقداری از آن را به همراه سبزیجات بپزید تا وعده ی روزانه ی کودک  شما تأمین شود. از دال عدس می توان برای تهیه  غذای هندی  idli (نوعی کیک برنجی شور)، استفاده کرد، این غذا یک غذای سالم و بخارپز  است که سرشار از کربوهیدرات و پروتئین می باشد.

کودکان کم وزن بسیاری از والدین را نگران می سازند. ما در اینجا چند برنامه غذایی ساده برای وزن گرفتن بچه ها به شما معرفی می کنیم. البته ورزش فراموش نشود.

استفاده از غذای هندی راگی با نوعی گندم

راگی، یک غذای هندی عالی برای وزن گیری کودکان است که به شکل پوره از 7 ماهگی به نوزادان داده می شود. پوره راگی که با آب پخته شده است می تواند به وزن گیری کودکان کمک کند. راگی غذای سنگینی است و می تواند تا مدتی زمانی طولانی شکم کودکان را سیر نگه دارد.

مصرف سبزیجات و افزایش وزن کودکان نوپا

سبزیجات به وزن گیری مستقیم کودک کمک نمی کنند اما زمانی که مصرف پروتئین ها را برای وزن گیری بیشتر کودک، افزایش می دهیم، برای جلوگیری از یبوست و مشکلات گوارشی بسیار مفیدند. سبزیجات برگ سبز را به برنامه ی غذایی کودک اضافه کنید. اسفناج، برگ شنبلیله، هویج، کدوتنبل، دانه ها و غیره منبع غنی مواد معدنی و ویتامین ها هستند. سعی کنید کودکتان روزانه 3 تا 4 وعده سبزیجات مصرف کند. نخودها سرشار از ویتامین ها و فیبرهای غذایی هستند و یک منبع غذایی پر کالری محسوب می شوند.

مصرف سبزیجات و افزایش وزن کودکان نوپا

مصرف پنیر

شما در خانه می توانید با شیر پر چرب، پنیر درست کنید. پنیر را به قطعات کوچک خُرد کنید و به عنوان یک غذای انگشتی از سن 8 ماهگی به کودک خود دهید. پنیر، سرشار از کلسیم می باشد و چربی سالم بیشتری را برای کودک تأمین می کند. پنیر را می توان به تنهایی خورد یا به ساندویچ یا پاستا اضافه کرد و ترکیب هیجان انگیزی از مواد مغذی و طعم ایجاد کرد.

استفاده از روغن حیوانی

روغن حیوانی، یکی از مواد اصلی غذاهای هندی است که برای وزن گیری کودک و کمک به هضم بهتر غذاها، بسیار مفید است. توصیه می شود که از 8 ماهگی روزانه یک قاشق چای خوری از این روغن را به غذای کودک اضافه کنید. در ابتدا با چند قطره روغن شروع کنید و سپس مقدار آن را افزایش دهید. روغن حیوانی خانگی، بهترین است، بنابراین سعی کنید از آن در پخت غذای کودک خود استفاده کنید

مصرف میوه های خشک و آجیل ها

آجیل ها، میان وعده هایی عالی هستند که می توانند انرژی را افزایش دهند و در بسیاری از جهات به رشد و افزایش وزن کودکان نوپا کمک کنند. شما می توانید گردو، بادام زمینی، کشمش، توت سیاه، خرما و زرد آلو خشک را در برنامه غذایی صبحانه کودک 1 ساله خود بگنجانید. سعی کنید به جای شکلات و شیرینی، خوردن آجیل یا میوه خشک را به کودک پیشنهاد دهید. این مواد غذایی می توانند ولع مصرف مواد غذایی شیرین را جبران کنند و در عین حال جذب مواد مغذی را به تعادل برسانند. اگر تغذیه با آجیل را قبل از یک سالگی شروع می کنید، لطفاً با متخصص اطفال یا پزشک تغذیه مشورت کنید، چرا که آجیل ها می توانند باعث بروز آلرژی شوند.

مصرف کره بادام زمینی از 1 سالگی

اگر در خانواده خود سابقه ی آلرژی به بادام زمینی دارید، لطفاً قبل از شروع تغذیه کودک خود با پزشک خود مشورت کنید. کره بادام زمینی حاوی چربی و روغن طبیعی می باشد، از این رو آن را سرشار از کالری می کند. شما می توانید کره بادام زمینی را روی نان تست، بیسکویت، میوه ها و ساندویچ ها بمالید. در صورت آلرژی کودکان نوپا به بادام زمینی، سعی کنید کره آجیل های دیگر مانند فندق، بادام یا سویا را امتحان کنید. گرچه، باید مطمئن شوید که کودک شما به آنها آلرژی ندارد.

غذاهای چاق کننده برای کودک نوپا

تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از پروتئین می باشد و برای افزایش کالری نیز بسیار مفید است. تخم مرغ ها را می توان به صورت آب پز، سرخ شده یا به شکل املت به کودک 1 ساله داد. روش عالی دیگر برای افزودن تخم مرغ به برنامه غذایی، اضافه کردن آن به دسر کسترد یا پنکیک است. نان تست سوخاری، یک روش دیگر برای جذب کربوهیدرات و کالری می باشد. بعد از تمام شدن یک سالگی کودک، می توانید تخم مرغ را به برنامه ی غذایی او اضافه کنید. اگر می خواهید قبل از این زمان به کودک خود تخم مرغ دهید، لطفاً با یک پزشک مشورت کنید.

غذاهای پرکالری برای کودکان

برای افزایش وزن کودکان نوپا و افزایش کالری غذا می توانید شیر پرچرب را به پوره، فرنی و حلوای کودک خود اضافه کنید. از شیر پرچرب می توانید سرشیر بگیرید و آن را به کودک بالای هفت ماه دهید. شما می توانید سرشیر را با انواع میوه ها و اسموتی ها مخلوط کنید.

چند پیشنهاد برای افزایش وزن کودک وجود دارد:

چربی های سالم را اضافه کنید: روغن زیتون و آووکادو سرشار از کالری و فواید سلامتی هستند. اسید اولئیک موجود در هر دو ممکن است التهاب را کاهش دهد، به علاوه شما مقداری از آن چربی‌های امگا 3 را دریافت می‌کنید که برای مغز بسیار مفید هستند.
گوشت های با کالری بیشتر را انتخاب کنید: گوشت خوک، پای مرغ و بوقلمون چرخ شده گزینه های پر کالری هستند.

محصولات لبنی پرچرب ارائه دهید: پنیر رنده شده را به سوپ اضافه کنید یا آن را روی برنج و پاستا بپاشید تا کالری مورد نظرتان را اضافه کنید. به دنبال ماست‌های پرچرب باشید، اما از ماست‌های مملو از شکر صرفنظر کنید.
میوه های خود را انتخاب کنید: به نوزادتان موز، گلابی و آووکادو بدهید

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی