باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

آموزش حرکت چرخ و فلک

آموزش حرکت چرخ و فلک در ژیمناستیک

در این مقاله مطالعه می‌کنید

آیا شما یا فرزندتان برای انجام حرکت چرخ و فلک مشکل دارید؟ آیا نمیدانید که چگونه آن را بدون اینکه بیافتید به طور موثر تمرین کنید؟ آموزش چرخ و فلک یک مهارت اساسی ژیمناستیک است که مسلماً تسلط به آن نیاز به مهارت و عزم راسخ دارد.

حرکت چرخ و فلک

آموزش حرکت چرخ و فلک
  • چرخ و فلک یکی از حرکات ژیمناستیک است؛
  • این حرکت یک مهارت وارونه است، که به طور کلی پس از حرکت بالانس آموزش داده می شود.
  • بر روی زمین و میله قابل اجرا است.
  • حرکت چرخ و فلک تنوع نیز دارد که دروازه ورود به سطح بالاتری در ژیمناستیک می باشد. این حرکت را می توان بر روی پشتک، میله و زمین انجام داد.

تمام چرخ و فلک ها ریتم پا پا، دست دست و پا پا را دنبال می کنند، اما ممکن است در جهت و قرارگیری دست تفاوت هایی داشته باشند. برای تداوم در ژیمناستیک باید پای جلو برای حرکت چرخ و فلک همان پای جلو برای بالانس باشد.

این بدان معنا نیست که ورزشکاران نباید با هر دو پا تمرین کنند چراکه یک چالش ذهنی بسیار خوب است. اما ژیمناستیک ورزشی است که به عادات و تکرار متکی است و تسلط بر یک پا باعث افزایش مهارت و جلوگیری از سردرگمی می شود.

آموزش چرخ و فلک بدون دست

چرخ و فلک از حرکات زیبای ژیمناستیک میباشد که اغلب افراد در دوران کودکی آموزش چرخ و فلک بدون دست را می آموزند. برای اینکه حرکت چرخ و فلک بدون دست را انجام دهیم، لازم است، با سرعت اوج بگیرید، از پای غالب خود در جلو شروع کنید. سپس هر دو زانو را خم کنید، به طوری که زانوی پشتی شما به سمت زمین و زانوی جلویی شما رو به سقف باشد.

زمانیکه هر دو پای شما رو به سقف بود بدون تکیه گاه و بدون اینکه دستتان با زمین برخورد کند روی پایتان فرد می آیید. در ویدئو بالا آموزش چرخ و فلک بدون دست را هنرجوی اسپین با کمک مربی بخوبی به نمایش گذاشته است.

تکنیک چرخ و فلک

تمام چرخ و فلک ها باید دارای ویژگی های زیر باشند:

  • تا حد ممکن بلند باشند
  • اندام ها صاف و عضلات سفت باشند.
  • دست ها از یکدیگر باز باشند.
  • چرخش سریع باشد.
  • و تا آنجا که ممکن است بدن صاف و در یک راستا باشد.

ژیمناستیک کارها به صورت پیوسته تمرینات را برای کسب مهارت انجام می دهند و تمام تغییرات را باید بیاموزند. در نهایت حرکت چرخ و فلک باید بر روی یک خط مستقیم یا میله اجرا شود، اما یک شکل نیم دایره ای برای شروع مناسب است. تمام نمودارها چرخ و فلک با پای چپ را نشان می دهد و فلش جهت حرکت را نشان می دهد.

شاید این مقاله هم برایتان جالب باشد:

انواع حرکت چرخ و فلک

چرخ و فلک های جانبی

1- چرخ و فلک ستاره ای

این نوع حرکت اولین آموزش چرخ و فلک است که به یک ورزشکار تعلیم داده می شود. این حرکت چرخ و فلک با چرخش پهلو به پهلو (محور چرخش ساژیتال) انجام می شود. این حرکت یکی از معدود مهارت های ژیمناستیک است که از این چرخش استفاده می کند (سایر مهارت های برجسته (قابل توجه) از کنار انجام می شود). حرکت دایره ای آن به”چرخ آلمانی” تشبیه شده است.

  • ورزشکار به شکل ستاره قرار می گیرد.
  • ابتدا دست اول ورزشکار به زمین می رسد و سریعا دست دوم وی نیز به زمین می رسد.
  • ورزشکار به طور خلاصه یک بالانس ستاره ای را انجام می دهد.
  • ورزشکار با فشار دادن دست ها و چرخاندن پاها بر روی زمین می چرخد.
حرکات چرخ و فلک
2. چرخ و فلک سرعتی

چرخ و فلک های سریع یا سرعتی برای اتصال و ادامه چرخ و فلک به یکدیگر مفید می باشند. جهت پاها در آن ها مختلف است. چرخش پاها برای کمک به چرخش مداوم و جلوگیری از این است که ورزشکار مجبور نشود پایش را بلند کند و دوباره آن را پایین بگذارد.

حرکات چرخ و فلک2

چرخ و فلک های رو به جلو

دو نوع چرخ و فلک رو به جلو وجود دارد:

  • شروع از جلو، پایان ستاره ای؛
  • شروع از جلو، (نصف چرخش چرخ و فلک)، پایان از جلو. این چرخ و فلک میله ای و بهترین نوع چرخ و فلک در ژیمناستیک است.
1. شروع از جلو، پایان ستاره ای

شروع آن مانند بالانس به نظر می رسد، اما پیچش 1/4 دیرهنگام آن را تبدیل به چرخ و فلک می کند. همچنین معمولاً حرکت دستها در جهت عقربه های ساعت می باشد . این حالت به ورزشکار کمک می کنند تا بدن خود را بچرخاند.

حرکات چرخ و فلک3
2. حرکت چرخ و فلک میله ای – شروع از جلو، (نصف چرخش چرخ و فلک)، پایان از جلو

شروع این حرکت نیز همانند حرکت قبلی است. اما پایان آن متفاوت است و ورزشکار 1/4 چرخش اضافی می کند تا مخالف سمت شروع آن را به پایان برساند. در حقیقت چرخ و فلک میله ای دارای یک چرخش نصفه است و این چرخش باید توسط قسمت بالانس چرخ و فلک انجام شود. همچنین حفظ تعادل در بالانس هنگام استفاده از این روش بسیار راحت تر است.

حرکات چرخ و فلک4
با چرخ و فلک کودکانه شروع کنید

شما می توانید آموزش چرخ و فلک ژیمناستیک را در یک روز یاد بگیرید، اما ابتدا باید از حرکت چرخ و فلک کودکانه شروع کنید و سپس به تقویت مهارت آن بپردازید. در چرخ و فلک کودکانه، باید پاها به اطراف برده شود. در حالی که در چرخ و فلک اصلی پاها به صورت عمودی بالای سر می چرخند.

با تمرین، بهتر و بهتر خواهید شد و قادر خواهید بود چرخ و فلک صحیح را انجام دهید. یکی از کلیدهای یادگیری صحیح حرکت چرخ و فلک، تمرین است.

چگونه چرخ و فلک را می توان مرحله به مرحله انجام داد

در اینجا دستور العمل های گام به گام برای آموزش چرخ و فلک آورده شده است.

1. با لانجی شروع کنید.

برای شروع لانجی، پای غالب خود را جلوتر قرار دهید و آن را کمی خم کنید. پای عقب شما باید صاف باشد. بازوها باید مستقیماً بالای سر، نزدیک گوش ها قرار داشته باشند.

حرکات چرخ و فلک5
2. دستان خود را بر روی زمین قرار دهید.
حرکات چرخ و فلک6

دستان خود را روی زمین قرار دهید و آن ها را 90 درجه بچرخانید.

3. پاهای خود را از روی سر خود بچرخانید.

پاهای خود را یکی یکی از روی سر خود به صورت لگد بچرخانید. پایی که اول لگد می زند باید اول پایین بیاید.

حرکات چرخ و فلک7

پاهای خود را یکی یکی از روی سر خود به صورت لگد بچرخانید. پایی که اول لگد می زند باید اول پایین بیاید.

4. با لانجی پایین بیایید.
حرکات چرخ و فلک8

با یک لانجی به سمت مخالف شروع پایین بیایید. بازوها باید بالای سر نزدیک گوش باشند. پای جلوی شما باید کمی خم شود و پای عقب صاف باشد.

هنگام شروع فقط سعی کنید پاهایتان را در کنار بدن خود بچرخانید. سپس، هنگامی که مهارت شما در چرخ و فلک بهبود پیدا کرد، می توانید پاهای خود را بالای سر خود بچرخانید. برای ژیمناستیک کارهای جوان یادگیری با ابزار یا کمک آسان تر است.

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی