باشگاههای زنجیره ای ژیمناستیک و باله اسپین

آموزش اصطلاحات باله

آموزش اصطلاحات رقص باله

در این مقاله مطالعه می‌کنید

رقص باله در سراسر جهان یکی از سرگرمی های مورد علاقه افراد در هر سنی می باشد. اصل آن از دادگاه های رنسانس ایتالیا در قرن 15 می باشد. اصطلاح “باله” از واژه ایتالیایی “ballare” به معنی “رقصیدن” گرفته شده است. پس از آن دوره، پیشرفت هنری بیشتری در آن ایجاد شد و در قرن هفدهم به رقص کنسرت در فرانسه تبدیل شد. در ادامه مقاله در مورد آموزش رقص باله، صحبت میکنیم.

در طول سال های اولیه رقص باله اغلب بر روی صحنه های نمایش اجرا می شد تا بینندگان بتوانند به راحتی آن را روی یک سکوی بلند تماشا کنند و از موسیقی کلاسیک برای آن استفاده می شد که هم رقصندگان و هم بینندگان از آن لذت می بردند. در ابتدا، رقصندگان چند لایه لباس، ماسک، روسری بزرگ، شلوار و کفش های مخصوص رقص با پاشنه های کوچک می پوشیدند. اما چرخیدن و حرکت با آن لباس ها برای رقصندگان ناخوشایند بود و به مرور زمان لباس های ساده تر جایگزین شد.

باله چیست؟

باله ترکیبی از رقص و هنر، طراحی صحنه، نورپردازی، لباس، حرکات نمایشی و موسیقی مجلل می باشد. از این رقص می توان برای بیان احساسات مختلف و یا یک داستان استفاده کرد. رقص سنتی باله کلاسیک که با لباس های مجلل و صحنه پردازی انجام می شد، جای خود را به رقص های باله مدرن داده است که فضای متنوعی برای رقص باله را ایجاد می کنند. انواع رقص باله شامل باله کلاسیک، باله معاصر، باله نئوکلاسیک و رقص باله پساختاری می باشد.

این رقص در طول سال ها دچار تغییراتی شده است. هم چنین کفش های باله نیز تغییراتی کرده اند. مدل های جدید کفش باله راحت تر و سبک می باشند و از یک ماده سخت مربع شکل در انتهای نوک انگشتان ساخته شده اند تا از نوک پاها پشتیبانی بیشتری در حین حرکت داشته باشند.

افراد با آموزش اصطلاحات رقص باله در این مطلب می توانند حرکات، پوزیشن ها و موارد بیشتر در این هنر را یاد گرفته و تحسین بینندگان را بیش از پیش برانگیزند.

ما تلاش کردیم که به جای ایجاد یک لیست خسته کننده از اصطلاحات تخصصی، مواردی را  که هر بالرین باید بداند را توضیح دهیم تا نقطه شروعی باشد برای کمک به آشنایی با زبان توصیف رقص باله.

رقص باله کلاسیک

رقص باله کلاسیک که باله عاشقانه نیز نامیده می شود، این سیستم رقص مبتنی بر حرکات رسمی و وضعیت بازوها، پاها و بدن است که فرد را قادر می سازد تا با بیشترین چابکی، کنترل، سرعت، سبکی حرکت کند. تکنیک باله کلاسیک بر اساس وضعیت چرخانده شده پاها است که دامنه حرکت را از طریق تحرک بیشتر در مفصل ران افزایش می دهد و همچنین حالت خوشایندتری را به پای کشیده می دهد. موضوع باله کلاسیک ممکن است عاشقانه، واقع بینانه یا اسطوره ای باشد.

پوزیشن های اصلی رقص باله

در باله 5 پوزیشن اصلی وجود دارد که وضعیت پاها را مشخص می کنند: پوزیشن اول، پوزیشن دوم، پوزیشن سوم، پوزیشن چهارم و پوزیشن پنجم. در تصویر زیر این 5 پوزیشن نشان داده شده اند. 

در باشگاه کودکان اسپین، کودکان در مراحل ابتدایی این پوزیشن ها را آموزش می بینند تا بتوانند آنها را با حرکات دیگر باله ترکیب کرده و رقص زیبای باله را اجرا کنند.

پوزیشن های باله

در ویدئوی زیر نحوه آموزش پوزیشن های اصلی باله به کودکان را در باشگاه اسپین مشاهده می کنید:

اصطلاحات حرکات باله

اسمبل

این حرکت شامل بلند کردن یک پا از زمین و به زمین آمدن بر روی دو پاست. پا ها در یک زمان در کنار هم جفت شده و به پوزیشن 5 باز می گردند.

اسمبل در باله

گراند جت

به پرشی بزرگ از یک پا به سوی پای دیگر گفته می شود که در هنگام پرش پا ها کاملا باز می شوند. این حرکت به گونه ای است که گویی فرد به هوا پرت شده باشد.

گراند جت در باله

پلای

در این حرکت یک یا هر دو زانو خم می شوند.

پلای

پیرووت (چرخش بر روی پا)

یک چرخش کامل بدن بر روی یک پاست که با یک یا دو انگشت انجام می شود.

پیرووت (چرخش بر روی پا)

تورنلر

چرخشی در هوا که معمولا توسط رقصنده مرد انجام می شود. البته، رقصنده های زن نیز بسته به طراحی رقص می توانند آن را انجام دهند.

تورنلر

اصطلاحات پوزیشن های باله

آرابسک

موقعیتی است که در آن رقصنده بر روی یک پا قرار گرفته و پای دیگر را همچون خطی مستقیم به عقب دراز می کند.

اتیتود

نوعی از آرابسک است. پای کشیده شده به عقب با زاویه 90 درجه از ناحیه زانو خم می شود.

اتیتود

کوزی

رقصنده پا ها را به صورت متقاطع قرار داده و اندکی به سمت بینندگان خم می شود. پایی که درگیر این حرکت نمی شود ممکن است از جلو یا عقب بر پای دیگر متقاطع باشد.

کوزی

چرخش به بیرون (ترن آوت)

رقصنده دست ها یا پا های خود را با زاویه ای 90 درجه به سمت بیرون مفصل ران نشانه می رود.

چرخش به بیرون (ترن آوت)

پیشنهاد باشگاه ورزشی اسپین:

رقص باله یک رشته ورزشی - هنری است که بهترین زمان یادگیری آن در کودکی می باشد. بهترین و حرفه ای ترین مربیان باله در اسپین به کودکان در سطوح مختلف رقص باله را آموزش می دهند. این دوره ها هم به صورت حضوری در باشگاه و هم به صورت آنلاین برگزار می شوند. برای اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر با ما در تماس باشید:

انواع رقص باله

باله کلاسیک

سبکی سنتی از باله است که بر تکنیک های اکادمیک ایجاد شده در چند صد سال قدمت این نوع رقص تاکید دارد.

باله کلاسیک

باله مدرن

نوعی باله است که در قرن 20 ام به وجود آمده است. باله مدرن تا به امروز نیز در پی باز آفرینی خود و رسیدن به سطوح بالا تری از خلاقیت و تحرک بوده است.

نقش ها در رقص باله

  • بالرین: به رقصنده خانم گفته می شود.
  • دنسر: یه رقصنده آقا گفته می شود.
  • طراح رقص یا کوریوگراف: فردی است که انواع رقص ها و حرکات باله را ایجاد می کند.
  • استاد باله: فردی است که کلاس روزانه برگزار کرده و حرکات موجود در رقص باله را با رقصنده ها تمرین می کند.
  • بالتومین: به طرفداران و علاقه مندان رقص باله گفته می شود.
نقش ها در باله

کلاس های آموزشی باله

اگر فرزند کوچک شما عاشق رقصیدن است و به دنبال یک تجربه ی مفرح در کلاس های آموزش باله هستید، باشگاه اسپین با کلاس های رقص باله کودکان، تجربه ای فراموش نشدنی و مفرح را برای هزاران کودک، فراهم کرده است. کودک خردسال شما هم می تواند یکی از ستاره های با استعداد ما باشد. در مجموعه ی ما، کودکان 6 ماهه تا 6 ساله در محیطی سرگرم کننده آموزش های رقص را یاد می گیرند و می توانند با اعتماد به نفس بدرخشند.

در باشگاه ما مربیان متخصص و با تجربه در زمینه ی آموزش رقص باله کودکان، این امکان را به فرزند کوچک شما می دهند تا هر طور که می تواند هنر ذاتی خود را در قالب بازی و رقص به نمایش گذاشته و در طی آن، دوستان متعددی پیدا کند. برای اطمینان خاطر بیشتر شما والدین عزیز، کلاس های رقص باله کودکان ما دارای گواهی EYFSF می باشد، که نشان می دهد، باشگاه ما یک گزینه ی فوق العاده برای آموزش رقص کودک شما است.

مزیت های رقص باله کودکان

باله، به تنهایی یک فعالیت بسیار دوست داشتنی است. ظرافت، حالت های بدن و نرمی و آسودگی که هر هنرجو در حرکات های خود روی صحنه نشان می دهد، از لذت بخش ترین بخش های باله است. البته، چهره ی دیگر این ورزش یا هنر، در پشت پرده ها از چشم بیننده پنهان است. مثل هزینه، ساعت ها تمرین، فشار و حتی خونریزی انگشتان پا و رقابت شدید برای سرگروهی هر گروه رقص.

بنابراین، طبیعی است که شما در کنار علاقه ی فراوان، سؤالات زیادی نیز در مورد شرکت فرزندتان در کلاس های رقص باله کودکان خود داشته باشید. بسیاری از آموزش ها و فنونی که برای رقص باله کودکان استفاده می شود، در زندگی روزمره نیز به فرد کمک زیادی خواهد کرد. کودکان می توانند ارزش هایی مثل نظم، سخت کوشی و احترام به بزرگ تر را یاد بگیرند، که برای هر خانواده ای ارزشمند است.

زیبایی باله، آنجاست که در کنار تفریح و یادگیری رقص، فرزند شما چیزهای دیگری نیز یاد می گیرد. وقتی دارید در مورد کلاس بعدی برای کودک خود تصمیم می گیرید، باید تمام این موارد را به خاطر داشته باشید.

شروع رقص باله برای چه سنی مناسب است؟

برای افرادی که به طور حرفه ای باله را دنبال می کنند، شروع باله از سنین نوجوانی مناسب نبوده و برای حرفه ای شدن در این سن، دیگر کار از کار گذشته است! بیشتر افراد حرفه ای، قبل از بلوغ تمرینات باله ی خود را شروع کرده اند. خردسالان نه تنها بدن انعطاف پذیرتری دارند، بلکه زمان بیشتری برای تمرین و پرداختن به جزئیات این هنر را دارند.

به دست آوردن قدرت و انعطاف پذیری برای رقص باله چندین سال طول می کشد و شرکت هایی که رقاص های باله کاری را استخدام می کنند، معمولاً به جذب نوجوان ها و جوان تر ها علاقه ی بیشتری دارند. پس چه زمانی باید یادگیری رقص باله را شروع کنید؟ آیا همه باید در سنین خیلی پایین تمرین را شروع کنند؟

شروع تمرین باله از خردسالی دارای فواید جسمی و ذهنی متعددی است. تحقیقات نشان می دهند که ذهن افراد در سنین پایینتر، قابلیت بالایی برای یادگیری زبان های جدید دارد و باله قطعاً یک زبان است! کودکان انگیزه و توانایی یادگیری بسیار بالاتری در مقایسه با بزرگسالان دارند.

یکی از مزیت های یادگیری رقص باله در سنین پایین، توانایی بالاتر بدن در یادگیری تکنیک های دشوار و طولانی می باشد. همچنین، اگر فردی پاهای مناسب برای باله را نداشته باشد، تنها در صورتی که از سنین پایین به این ورزش روی بیاورد، مربی می تواند این نقص های جسمی و حرکتی را بر طرف کرده و پاهایی بهتر و نرمتر را به آینده ی فرد هدیه دهد. اما اگر فرد به سن نوجوانی رسیده باشد، دستیابی به چنین پیشرفت هایی تقریباً ناممکن است.

آموزش رقص باله برای کودکان

ما در هنگام آموزش، فرایند یادگیری رقص باله کودکان شما را به یک تفریح تبدیل می کنیم. برنامه های آموزشی ما به گونه ای طراحی شده اند تا خردسالان با آن احساس خلاقیت، عشق به موسیقی و شادابی جسمانی خود را بروز دهند. فرزند شما در این محیط علاوه بر رقص و تفریح، توجه اساسی ای روی اصول باله خواهد داشت. او می تواند هم برقصد و خوش بگذراند، هم اصول رقص را از پایه یاد بگیرد.

برنامه و فلسفه ی تمرینی ما با دقت توسط متخصصین رقص باله کودکان (پیش دبستان) طراحی شده است. کلاس های ما علاوه بر آموزش رقص باله، محیطی را برای کودکان شما فراهم کرده است که مهارت های اصلی زندگی را در فضایی سالم، احتماعی، مهربان و ایمن یاد بگیرند. کلاس های رقص آموزشگاه اسپین، چیزی بیش از یک آموزشگاه ساده ی رقص برای شما در نظر گرفته است و ما بی صبرانه منتظر حضور گرم شما هستیم.

اصطلاحات تخصصی باله

کوریوگرافی

توصیف قدم ها، ترکیب ها و الگوی های رقص یا باله را کوریوگرافی یا طراحی رقص می گویند.

کفش انگشتی

کفش های باله با جنس ساتن هستند که رقصنده ها هنگام رقص بر انگشتان خود از آن ها استفاده می کنند. کفش های انگشتی با جایگذاری یک جعبه در آن ها تقویت شده اند. این جعبه دارای لایه های متعددی است که با چسبی قوی به هم چسبیده اند. این نوع کفش ها برای استفاده بر سیمان یا چوب ساخته نشده اند.

توتو

یک دامن کوتاه، کلاسیک و متشکل از لایه های متعدد تور است. توتوی رومانتیک یک دامن تور بلند است که تا زیر عضله پشت ساق پا ادامه می یابد.

بار یا میله

یک میله افقی (معمولا چوبی) است که جهت تمرین اعضای کلاس در امتداد دیوار قرار داده شده است. تمامی کلاس های باله با تمرینات میله شروع می شوند.

تمرین در مرکز

تمریناتی مشابه با تمرینات میله هستند اما با این تفاوت که در وسط اتاق انجام می شوند. این تمرین ها بدون حمایت میله و معمولا با جا به جایی پا ها انجام می شوند.

پاس د دوکس

به رقص دو نفره باله گفته می شود.

آداجیو

ترتیبی از حرکات مداوم، آهسته، روان و آهنگین است. آداجیو این خیال را القا می کند که موقعیت های رقصنده از یکی به دیگری تغییر می کنند.

آلگرو

آلگرو در رقص باله شامل حرکات پویا و سریع است که حرکات و قدم ها معمولا با پریدن همراهند

جدید ترین مقالات ما

تماس با ما

مشاوره با ما

تماس از طریق واتساپ

دوره های اسپین

شعبه های اسپین

فروشگاه اسپین

رژیم غذایی