تاکنون چند بار به خود گفته اید: من می ‌توانم و امروز اسکیت خواهم کرد! چند بار افتاده اید و از آن منصرف شده اید؟ یادگیری اسکیت مستلزم پشتکار بسیار است؛ قطعا شما می ‌توانید اگر خوب و اصولی تمرین کنید.

ورزش اسکیت، یکی از راحت ترین، پرجنب و جوش ترین و ایمن ترین ورزش ها است که باعث تقویت تعادل در مغز و عضلات، بالا بردن قدرت عضلانی در تمام بدن و بالا بردن عکس‌العمل بدن می‌شود و چون این ورزش با موزیک همراه است بیش از بسیاری از ورزش ‌ها باعث شادابی، هیجان و هماهنگی می‌شود. ورزش اسکیت امکان فعالیت‌هایی که نمی‌توان با پای معمولی انجام داد را برای انسان فراهم می‌کند و این موضوع آن را از دیگر ورزش‌ها متمایز می کند.

حرکات اسکیت از نوع حرکات هوازی است که همانند ورزش ایروبیک در رساندن اکسیژن بیشتر به بدن بسیار موثر است و برخی از مهمترین مزایای آن عبارتند از:

  • کاهش وزن
  • بالا رفتن تمرکز و قدرت بدنی
  • متعادل سازی فشار خون
  • تقویت رباط های عضلات مانند پا ، ران ، لگن ، باسن و حتی کمر
  • تحریک درگیری تارهای عصبی با ماهیچه ها و تسریع آزادسازی کلسیم در سلول های عصبی
  • صاف نگه داشتن بدن و تقویت عضلات ضد جاذبه چون شکم، پا، باسن و….
  • ایجاد سازگاری عصبی و برگرداندن حجم عضله بخصوص درسنین بالا

معمولاً آموزش اسکیت را از سنین ۴ یا ۵ سالگی آغاز می کنند، چون در این سن استخوان بندی افراد تا حدودی شکل گرفته است. اما به طور کلی برای اسکیت هیچ محدودیت سنی وجود ندارد و در صورتی که شخص بتواند تعادل خود را حفظ کند، ممانعتی برای آموزش نیست.

قدم اول برای یادگیری اسکیت، آموختن حرکات پایه است و بعد از آن، هنرجو می تواند رشته های مختلف اسکیت از جمله: سرعت، استقامت، نمایشی, هاکی, اگرسیو، رول بال، فری استایل و … را انتخاب کند. حرکات پایه برای همه رشته ها مشترک است و بعد از پایان آن به تناسب هر رشته حرکات تخصصی آموزش داده می شود.

معمولاً در بدو یادگیری اسکیت، احتمال آسیب دیدگی و مصدومیت برای ورزشکاران مبتدی خیلی کم است و به منظور حفاضت از جان، جلوگیری از به وجود آمدن حادثه های احتمالی و بالا بردن ضریب اطمینان از تجهیزات ایمنی(کلاه، زانوبند، آرنج بند و مچ بند) استفاده می شود. شایان ذکر است که تهیه کفش مناسب برای اسکیت باز، اهمیت بالایی دارد زیرا کفش نامناسب باعث آسیب هایی همچون کج شدن پا و درآمدن استخوان اضافی می شود.